azadbakht M, Yazdanbakhsh K, moradi A. Effectiveness of cognitive rehabilitation on improving auditory and visual working memory in obsessive-compulsive disorder. RJMS 2018; 25 (5) :29-37
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5001-fa.html
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، kamran6@hotmail.fr
چکیده: (4533 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع اختلال وسواسی- جبری در تمام سنین و اثرات مخرب آن در دوره کودکی و نوجوانی، بررسی و ارزیابی روشهای جدید درمانی با عوارض کم و تاثیر مناسب درمانی کاملا ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توان بخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال شنیداری و دیداری نوجوانان دختر دوره متوسطه دوم مبتلا به اختلال وسواسی- جبری بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال وسواسی-جبری در دبیرستان های شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 96-1395 بود. با انتخاب تصادفی چهار دبیرستان و غربالگری با استفاده از پرسشنامه وسواس فکری عملی فوا و همکاران، بعد از مصاحبه با آنها، 30 نفر از دانشآموزانی که ملاکهای ورود و خروج مورد نظر پژوهش را برآورده میکردند، به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. از هر دو گروه تست حافظه فعال وکسلر گرفته شد و برای گروه آزمایش به صورت انفرادی به مدت 12 جلسه برنامه توان بخشی شناختی اجرا شد.
یافتهها: پس از مداخله توان بخشی شناختی، نمرات حافظه فعال شنیداری (01/0p <) و حافظه فعال دیداری (001/0p< ) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که توانبخشی شناختی در ارتقاء حافظه فعال بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری موثر است. بنابراین پیشنهاد میشود علاوه بر مداخلات روانشناختی، از مداخلات مبتنی بر توانبخشی شناختی به عنوان رویکرد درمانی تلفیقی، کاربردی و حمایتی در کنار رواندرمانی توسط متخصصین این حوزه استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی