جلد 25 - مرداد                   جلد 25 - مرداد صفحات 29-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azadbakht M, Yazdanbakhsh K, moradi A. Effectiveness of cognitive rehabilitation on improving auditory and visual working memory in obsessive-compulsive disorder. RJMS. 2018; 25 :29-37
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5001-fa.html
آزادبخت معصومه، یزدانبخش کامران، مرادی آسیه. اثربخشی توان بخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال شنیداری و دیداری در اختلال وسواسی- جبری. مجله علوم پزشکی رازی. 1397; 25 () :29-37

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5001-fa.html


دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، kamran6@hotmail.fr
چکیده:   (267 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع اختلال وسواسی- جبری در تمام سنین و اثرات مخرب آن در دوره کودکی و نوجوانی، بررسی و ارزیابی روش‌های جدید درمانی با عوارض کم و تاثیر مناسب درمانی کاملا ضروری به نظر می‌رسد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توان بخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال شنیداری و دیداری نوجوانان دختر دوره متوسطه دوم مبتلا به اختلال وسواسی- جبری بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال وسواسی-جبری در دبیرستان های شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 96-1395 بود. با انتخاب تصادفی چهار دبیرستان و غربال‌گری با استفاده از پرسشنامه وسواس فکری عملی فوا و همکاران، بعد از مصاحبه با آن‌ها، 30 نفر از دانش‌آموزانی که ملاک‌های ورود و خروج مورد نظر پژوهش را برآورده می‌کردند، به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. از هر دو گروه تست حافظه فعال وکسلر گرفته شد و برای گروه آزمایش به صورت انفرادی به مدت 12 جلسه برنامه توان بخشی شناختی اجرا شد.
یافته‌ها: پس از مداخله توان بخشی شناختی، نمرات حافظه فعال شنیداری  (01/0p <) و حافظه فعال دیداری (001/0p< ) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که توان‌بخشی شناختی در ارتقاء حافظه فعال بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری موثر است. بنابراین پیشنهاد می‌شود علاوه بر مداخلات روان‌شناختی، از مداخلات مبتنی بر توان‌بخشی شناختی به عنوان رویکرد درمانی تلفیقی، کاربردی و حمایتی در کنار رواندرمانی توسط متخصصین این حوزه استفاده شود.
 
 
متن کامل [PDF 358 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb