زمینه و هدف:
یکی از الگوهای اندازه گیری محیط و فضای حاکم بر آموزش، ابزار سنجش محیط آموزشی
دانشگاه داندی (Dundee DREEM)Ready Education Environment))
است که از آن جهت تحلیل مقایسه نگرش دانشجویان نسبت به محیط های آموزشی استفاده میشود. هدف
از این مطالعه مقایسه محیط آموزشی بخش های بالینی اصلی در مراکز آموزشی درمانی
دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از ابزار DREEM است.
روش کار:
مطالعه حاضر توصیفی مقطعی بوده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه تغییر یافته DREEM مشتمل بر 44 سوال بود که با استفاده از
نظرات کارآموزان (161 نفر) و کارورزان (106 نفر) گروه های اصلی بالینی شامل
بیماریهای داخلی، زنان و زایمان، کودکان و جراحی عمومی در بیمارستان های آموزشی
دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام و اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 16 با
انجام آزمونهای آماری تعیین ضرایب همبستگی، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس تجزیه
و تحلیل شد.
یافته ها:
میانگین امتیاز پرسش نامه 1/96 از 176 به دست آمد که با توجه به راهنمای تفسیر
امتیازات پرسش نامه تغییر یافته DREEM، نکات مثبت در محیط نسبت به نکات منفی غالب بود.
میانگین کلی و میانگین تمامی حوزه ها به جز درک دانشجو از توانایی علمی خود بر حسب
مقطع تحصیلی تفاوت معنی دار داشت (p= 0.000). میانگین تمامی حوزه ها و میانگین کلی بر
حسب بخش های بالینی معنی دار شد (p=0.004).
نتیجه گیری:
در همه بخش های بالینی اصلی، نکات مثبت موجود در محیط نسبت به نکات منفی بیشتر
بود. مطالعات بیشتری برای ارزیابی و اطمینان از وجود کیفیت مناسب محیط های آموزشی
بالینی از دیدگاه دانشجویان با استفاده از پرسش نامه تغییر یافته DREEM در ایران نیاز است. همچنین مقایسه محیط های
آموزشی با استفاده از روشهای
دیگر ارزیابی محیط های بالینی می تواند ما را به استفاده از ابزار مناسب تری جهت
این سنجش رهنمود کند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |