جلد 21، شماره 129 - ( 12-1393 )                   جلد 21 شماره 129 صفحات 58-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosavi M, Koohpayehzadeh J, Soltani Arabshahi S K, Bigdeli S, Hatami K. Assessment of educational environment at main clinical wards in teaching hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences: stagers and Interns viewpoints based on modified DREEM. RJMS. 2015; 21 (129) :58-67
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3607-fa.html
موسوی مریم، کوهپایه زاده جلیل، سلطانی عربشاهی سیدکامران، بیگدلی شعله، حاتمی کامران. سنجش محیط آموزشی بخش‌های بالینی اصلی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از دیدگاه کارآموزان و کارورزان بر اساس مدل تغییر یافته DREEM. مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (129) :58-67

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3607-fa.html


دانشيار، گروه پزشکی اجتماعی و مرکز تحقيقات آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ايران، تهران، ايران دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (1978 مشاهده)
 

زمینه و هدف: یکی از الگوهای اندازه گیری محیط و فضای حاکم بر آموزش، ابزار سنجش محیط آموزشی دانشگاه داندی (Dundee DREEM)Ready Education Environment)) است که از آن جهت تحلیل مقایسه نگرش دانشجویان نسبت به محیط های آموزشی استفاده می‌شود. هدف از این مطالعه مقایسه محیط آموزشی بخش های بالینی اصلی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از ابزار DREEM است.

 

روش کار: مطالعه حاضر توصیفی مقطعی بوده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه تغییر یافته DREEM مشتمل بر 44 سوال بود که با استفاده از نظرات کارآموزان (161 نفر) و کارورزان (106 نفر) گروه های اصلی بالینی شامل بیماریهای داخلی، زنان و زایمان، کودکان و جراحی عمومی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام و اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 16 با انجام آزمونهای آماری تعیین ضرایب همبستگی، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد.

 

یافته ها: میانگین امتیاز پرسش نامه 1/96 از 176 به دست آمد که با توجه به راهنمای تفسیر امتیازات پرسش نامه تغییر یافته DREEM، نکات مثبت در محیط نسبت به نکات منفی غالب بود. میانگین کلی و میانگین تمامی حوزه ها به جز درک دانشجو از توانایی علمی خود بر حسب مقطع تحصیلی تفاوت معنی دار داشت (p= 0.000). میانگین تمامی حوزه ها و میانگین کلی بر حسب بخش های بالینی معنی دار شد (p=0.004).

 

 نتیجه گیری: در همه بخش های بالینی اصلی، نکات مثبت موجود در محیط نسبت به نکات منفی بیشتر بود. مطالعات بیشتری برای ارزیابی و اطمینان از وجود کیفیت مناسب محیط های آموزشی بالینی از دیدگاه دانشجویان با استفاده از پرسش نامه تغییر یافته DREEM در ایران نیاز است. همچنین مقایسه محیط های آموزشی با استفاده از روشهای دیگر ارزیابی محیط های بالینی می تواند ما را به استفاده از ابزار مناسب تری جهت این سنجش رهنمود کند.

 
متن کامل [PDF 258 kb]   (788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb