جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1397.032


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirzad S, Golafshani A. A Model for Explaining the Effect of Visionary Leadership on the Internationalization of the Macro-Regional Universities of Medical Sciences of Iran Health Medicine Scheme. RJMS 2025; 32 (1) :1-8
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9133-fa.html
شیرزاد سمانه، گل افشانی علی. ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر رهبری بصیر بر بین المللی‌سازی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-8

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9133-fa.html


دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، adel.golafshani58@gmail.com
چکیده:   (246 مشاهده)
زمینه و هدف: رهبری بصیر به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود ارتقای کیفیت اثر بخشی آموزشی و بین­المللی­سازی دانشگاه­ها محسوب می­شود. لذا هدف کلی از پژوهش حاضر، ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر رهبری بصیر بر بین­المللی­سازی دانشگاه­های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور می­باشد.
روش کار: روش پژوهش­ حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه­ اعضای هیات علمی دانشگاه­های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده­ها از پرسش­نامه محقق ساخته رهبری بصیر با 90 سوال و 2 بعد و 6 مولفه و پرسش­نامه محقق ساخته بین­المللی­سازی با 50 سوال و 8 بعد  استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­ معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار­های SPSS20 و PLS استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که رهبری بصیر با بار عاملی 661/0بر بین­المللی­سازی دانشگاه­های علوم پزشکی کلان منطقه یک تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مدل ارائه شده نیز دارای برازش مناسب می­باشد.
نتیجهگیری: شرط لازم برای حضور فعال در فضای بین­المللی­سازی آموزش عالی سلامت، مدیریت و رهبری موثر ساختارهای مدیریت آموزش عالی است. پژوهش فوق می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در راستای تغییر سیاست‌های کلی مدیران و مسئولان دانشگاه­های علوم پزشکی کلان منطقه  بویژه کلان منطقه یک در راستای بازبینی برنامه‌ها بسته های تحول و نوآوری، ایجاد کند.
متن کامل [PDF 782 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb