Research code: IR.IAU.M.REC.1403.092
Ethics code: IR.IAU.M.REC.1403.092
Clinical trials code: IR.IAU.M.REC.1403.092
Rezaei Kouchi N, Kashani Vahid L, Asaseh M, Barzegar M. Designing a Storytelling Package Based on Ancient Tales and Investigating Its Effects on the Cognitive and Social Skills of Slow Learners. RJMS 2025; 32 (1) :1-16
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9128-fa.html
رضائی کوچی نرجس، کاشانی وحید لیلا، اساسه مریم، برزگر مریم. تدوین بسته قصهگویی مبتنی بر قصههای کهن و شناسایی تأثیر آن بر مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-16
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9128-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
2- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، L.kashani@srbiau.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
4- استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
چکیده: (331 مشاهده)
زمینه و هدف: قصهگویی بهویژه با استفاده از قصههای کهن، نقش مهمی در تقویت مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان دارد. هدف پژوهش حاضر تدوین بسته قصهگویی مبتنی بر قصههای کهن و بررسی تأثیر آن بر مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز بود.
روش کار: روش پژوهش آمیخته بود که در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و بخش کمی بهصورت نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید روانشناسی دانشگاه، متخصصین و کارشناسان حوزه ادبیات کودکان شهرستان جهرم که به روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه در حد اشباع 10 نفر انتخاب و در بخش کمی شامل دانشآموزان دیرآموز دوره ابتدایی اول شهرستان جهرم که به روش نمونهگیری هدفمند حجم نمونهای برابر با 30 نفر انتخاب شدند. آموزش بسته قصهگویی مبتنی بر قصههای کهن طی 30 جلسه برای دانشآموزان دیرآموز گروه آزمایش اجراء شد. ابزار گردآوری اطلاعات کمی شامل آزمون هوش وکسلر ۵ (WISC-V) و پرسش نامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. در بخش کیفی از روش کدگذاری براساس کدگذاری مضامین اصلی و کدگذاری مضامین فرعی براساس قصه استخراج شده از مصاحبه، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته ها: براساس تحلیل اطلاعات در بخش کیفی بستهی قصهگویی مبتنی بر قصههای کهن برای دانشآموزان دیرآموز دورهی ابتدایی اول با هدف رشد مهارتهای شناختی و رشد مهارتهای اجتماعی در 30 جلسه تدوین شد. برای رشد مهارتهای کلامی 5 قصه (مضامین فرعی) طی 10 جلسه؛ برای رشد مهارتهای شناختی 5 قصه طی 10 جلسه؛ برای رشد مهارتهای اجتماعی 5 قصه طی 10 جلسه براساس مصاحبه انجام شده، انتخاب شد. آموزش بسته قصهگویی مبتنی بر قصههای کهن بر بهبود خردهمقیاسهای مهارتهای شناختی (درک مطلب کلامی، بصری- فضایی، استدلال سیال، حافظه فعال، سرعت پردازش) خرده مقیاس های مهارتهای اجتماعی(خودکنترلی، همدلی، ابراز وجود، همکاری) دانشآموزان دیرآموز دوره ابتدایی اول تأثیر داشت.
نتیجه گیری: بنابراین تدوین و آموزش بسته قصهگویی مبتنی بر قصههای کهن بهطور مؤثر موجب ارتقای مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز دوره ابتدایی شد و میتواند به عنوان رویکردی کارآمد در بهبود توانمندیهای این گروه مورد استفاده قرار گیرد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی