جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.M.REC.1403.092
Ethics code: IR.IAU.M.REC.1403.092
Clinical trials code: IR.IAU.M.REC.1403.092


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Kouchi N, Kashani Vahid L, Asaseh M, Barzegar M. Designing a Storytelling Package Based on Ancient Tales and Investigating Its Effects on the Cognitive and Social Skills of Slow Learners. RJMS 2025; 32 (1) :1-16
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9128-fa.html
رضائی کوچی نرجس، کاشانی وحید لیلا، اساسه مریم، برزگر مریم. تدوین بسته قصه‌گویی مبتنی بر قصه‌های کهن و شناسایی تأثیر آن بر مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-16

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9128-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
2- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، L.kashani@srbiau.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
4- استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
چکیده:   (331 مشاهده)
زمینه و هدف: قصه‌گویی به‌ویژه با استفاده از قصه‌های کهن، نقش مهمی در تقویت مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودکان دارد. هدف پژوهش حاضر تدوین بسته‌ قصه‌گویی مبتنی بر قصه‌های کهن و بررسی تأثیر آن بر مهارت‎های شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز بود.
روش کار: روش پژوهش آمیخته بود که در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه­ساختاریافته و بخش کمی به­صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید روان­شناسی دانشگاه، متخصصین و کارشناسان حوزه ادبیات کودکان شهرستان جهرم که به روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه در حد اشباع 10 نفر انتخاب و در بخش کمی شامل دانش‌آموزان دیرآموز دوره ابتدایی اول شهرستان جهرم که به روش نمونه­گیری هدفمند حجم نمونه­ای برابر با 30 نفر انتخاب شدند. آموزش بسته‌ قصه‌گویی مبتنی بر قصه‌های کهن طی 30 جلسه برای دانش‌آموزان دیرآموز گروه آزمایش اجراء شد. ابزار گردآوری اطلاعات کمی شامل آزمون هوش وکسلر ۵ (WISC-V) و پرسش نامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. در بخش کیفی از روش کدگذاری براساس کدگذاری مضامین اصلی و کدگذاری مضامین فرعی براساس قصه استخراج شده از مصاحبه، و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته ­ها: براساس تحلیل اطلاعات در بخش کیفی بسته‌ی قصه‌گویی مبتنی بر قصه‌های کهن برای دانش‌آموزان دیرآموز دوره‌ی ابتدایی اول با هدف رشد مهارت­های شناختی و رشد مهارت­های اجتماعی در 30 جلسه تدوین شد. برای رشد مهارت­های کلامی 5 قصه (مضامین فرعی) طی 10 جلسه؛ برای رشد مهارت­های شناختی 5 قصه طی 10 جلسه؛ برای رشد مهارت­های اجتماعی 5 قصه‌ طی 10 جلسه براساس مصاحبه انجام شده، انتخاب شد. آموزش بسته‌ قصه‌گویی مبتنی بر قصه‌های کهن بر بهبود خرده‌مقیاس­های مهارت­های شناختی (درک مطلب کلامی، بصری- فضایی، استدلال سیال، حافظه فعال، سرعت پردازش) خرده‌ مقیاس­ های مهارت­های اجتماعی(خودکنترلی، همدلی، ابراز وجود، همکاری) دانش‌آموزان دیرآموز دوره‌ ابتدایی اول تأثیر داشت.
نتیجه­ گیری: بنابراین تدوین و آموزش بسته‌ قصه‌گویی مبتنی بر قصه‌های کهن به‌طور مؤثر موجب ارتقای مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز دوره ابتدایی شد و می‌تواند به عنوان رویکردی کارآمد در بهبود توانمندی‌های این گروه مورد استفاده قرار گیرد
متن کامل [PDF 690 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb