جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ethics code: IR.IAU.Z.REC.1403.100
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoodi N, Nazari F, Moayedfar H. Improvement of Cognitive and Motor Skills in Children with Hearing Impairment: Designing a Cognitive Rehabilitation Program. RJMS 2025; 32 (1) :1-14
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9121-fa.html
داودی نازنین، نظری فاطمه، مؤیدفر همام. بهبود مهارت‌های شناختی و حرکتی کودکان با نارسایی شنوایی: طراحی یک برنامه توانبخشی شناختی. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-14

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9121-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، fateme.nazariaz@gmail.com
چکیده:   (92 مشاهده)
زمینه و هدف: شنوایی یکی از حواس کلیدی انسان است که نقش مهمی در توسعه شناختی، زبانی و اجتماعی ایفا می‌کند. نارسایی شنوایی در کودکان می‌تواند رشد طبیعی را مختل کند و منجر به مشکلات در حافظه شنیداری، مهارت‌های حرکتی و سرعت پردازش اطلاعات شود. مطالعات نشان می‌دهد حدود 5% کودکان جهان درجاتی از نارسایی شنوایی دارند. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباربخشی یک بسته آموزشی توانبخشی شناختی برای کودکان 8 تا 12 ساله با آسیب شنوایی تحت پوشش بهزیستی انجام شد.
روش کار: پژوهش توصیفی-تحلیلی بود و طراحی بسته در چهار مرحله شامل تحلیل نیازها، طراحی اولیه، اعتباربخشی محتوایی و اجرای پایلوت انجام شد. ابزارها شامل مرور منابع، مصاحبه با متخصصان و والدین، و تحلیل نتایج پایلوت بود. بسته شامل 36 تمرین نرم‌افزاری و 24 تمرین دستی بود که طی 12 جلسه 45 دقیقه‌ای اجرا شد. جامعه آماری کودکان 8-12 ساله با آسیب شنوایی در ابهر (176 نفر) بود؛ 30 کودک به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه 15 نفره (مداخله و کنترل) تقسیم شدند. داده‌ها با آزمون‌های لینکلن-اوزرتسکی (برای مهارت‌های حرکتی) و وکسلر پنجم (برای حافظه شنیداری و سرعت پردازش) جمع‌آوری و با آزمون کوواریانس چندمتغیره تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بسته توانبخشی به طور معنادار حافظه شنیداری، مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت، و سرعت پردازش اطلاعات را در گروه مداخله بهبود بخشید (05/0>P) در حالی که گروه کنترل تغییر معناداری نداشت. این بهبود ناشی از تقویت فرآیندهای رمزگذاری، هماهنگی عصبی-عضلانی و عملکرد شبکه‌های عصبی بود.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها با مطالعات قبلی همخوانی دارد و اثربخشی بسته را در بهبود عملکردهای شناختی و حرکتی کودکان با آسیب شنوایی تایید می‌کند. پیشنهاد می‌شود این بسته در برنامه‌های آموزشی و درمانی کودکان با نیازهای ویژه گنجانده شود.
متن کامل [PDF 653 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb