Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1404.174
Alinia firuzjah H, Salehi M, Yousefi Saeed Abadi R. The Impact of Multi-Mentoring on the Educational Performance of Faculty Members in Universities of Mazandaran Province. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9120-fa.html
علی نیا فیروزجا حسن، صالحی محمد، یوسفی سعیدآبادی رضا. تأثیر مولتی منتورینگ بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان مازندران. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9120-fa.html
استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، drsalehi@iausari.ac.ir
چکیده: (141 مشاهده)
زمینه و هدف: مولتی منتورینگ، که شامل راهنمایی از سوی چندین منتور با تخصصهای متنوع است، میتواند نقش مهمی در بهبود عملکرد آموزشی اساتید ایفا کند لذا هدف این مطالعه تأثیر مولتی منتورینگ بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان مازندران بود.
روش کار: روش مطالعه آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه مورد مطالعه شامل اساتید دانشگاههای استان مازندران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود و در این بخش، از 22 نفر خبره دانشگاهی، ۱۰ نفر بر اساس قانون اشباع دادهها برای مصاحبه انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 1504 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های استان مازندران بوده است که بر اساس جدول کوکران، 306 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب واحد دانشگاهی به عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و پرسشنامههای محققساخته جمعآوری شدهاند. در بخش کمی، دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامههای مولتی منتورینگ با 107 گویه و 6 بُعد آموزشی، پژوهشی، تخصصی، شفافیت و ارتباطات، انعطافپذیری و تطابق، بعد رشد حرفهای و شغلی و همچنین پرسشنامه عملکرد آموزشی زندی (1392) با 25 گویه گردآوری شدند. برای تحلیل دادهها، از نرمافزار MAXQDA2020 وSPSS21 و PLS3.2 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی روابط بین مولتی منتورینگ و ابعاد مرتبط با آن از نظر آماری معنادار هستند. همچنین ضریب مسیر رابطه بین مولتی منتورینگ و عملکرد آموزشی برابر با 868/0 بود که نشاندهنده یک رابطه قوی و مثبت بین این دو متغیر است، به این معنا که افزایش سطح مولتی منتورینگ منجر به بهبود عملکرد آموزشی میشود.
نتیجهگیری: بهطورکلی، این پژوهش نشان داد که مولتی منتورینگ نهتنها یک راهکار مؤثر برای ارتقای عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی است، بلکه باعث بهبود تعاملات علمی، افزایش انگیزه تدریس، ارتقای سطح خلاقیت در روشهای آموزشی و افزایش کیفیت آموزش در دانشگاهها میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی