جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.BIRJAND.REC.1403.006
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kosari Esfahani L, Jafar Tabatabaee T S, Jafar Tabatabaee S S, Jarrahi Feriz J. Comparing the Effectiveness of the Communication Skills Training Package based on Phubbing and Cognitive and Behavioral Therapy on the Perception of Childhood Attachment and Emotional Behavioral Regulation of Adolescents. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8975-fa.html
کوثری اصفهانی لیلا، جعفر طباطبایی تکتم سادات، جعفر طباطبایی سمانه سادات، جراحی فریز جلیل. مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر فابینگ و درمان شناختی و رفتاری بر ادراک دلبستگی دوران کودکی و تنظیم رفتاری هیجانی نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8975-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، Toktamtabatabaee@yahoo.com
چکیده:   (398 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، درمان شناختی-رفتاری به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در بهبود تنظیم هیجانی و اصلاح الگوهای ناسازگار شناختی و رفتاری شناخته شده است. از این رو،  هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر فابینگ و درمان شناختی و رفتاری بر ادراک دلبستگی دوران کودکی و تنظیم رفتاری هیجانی نوجوانان بود.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف بنیادی و ازنظر روش‌شناسی علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه نوجوانان پسر شهرستان گرمسار بود. افراد نمونه بر اساس نمونه‌گیری هدفمند با توجه به ملاک‌های ورود 60 دانش‌آموز بود. کلیه افراد نمونه در مرحله پیش‌آزمون به پرسشنامه‌های ادراک دلبستگی آرمسدن و گرینبرگ (1987) و تنظیم رفتاری هیجانی گارنفسکی و کرایج (2006) پاسخ دادند سپس به‌صورت تصادفی در سه گروه 20 نفره تقسیم شدند. گروه آزمایش اول طی هشت جلسه آموزشی مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر فابینگ محقق ساخته و گروه آزمایش دوم طی هشت جلسه درمان شناختی رفتاری هافمن و اوتو را دریافت کردند در این مرحله گروه کنترل بدون مداخله باقی ماند. بعد از اتمام جلسات آموزشی مجدد افراد نمونه به پرسشنامه‌های پژوهش پاسخ دادند.
یافته‌ها: مقایسه دو گروه­ درمان نشان می­دهد آموزش مهارت­های ارتباطی مبتنی بر فابینگ اثربخشی بالاتری در کاهش نشخوار فکری و افزایش اعتماد، ارتباط، پذیرش، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی در نوجوانان دارد. نتایج این پژوهش نشان داد، مداخلات آموزش مهارت­های ارتباطی مبتنی بر فابینگ و درمان شناختی و رفتاری بر ادراک دلبستگی دوران کودکی و تنظیم رفتاری هیجانی اثر مثبت و معنی‌داری بر نوجوانان داشت.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان کرد که این یافته‌ها بر نقش مهم آموزش مهارت‌های ارتباطی در بهبود روابط بین‌فردی نوجوانان تأکید دارد و نشان می‌دهد که پرداختن به چالش‌های ارتباطی ناشی از فناوری‌های دیجیتال می‌تواند نتایج مطلوب‌تری در بهبود سلامت روانی و اجتماعی نوجوانان داشته باشد.
متن کامل [PDF 1257 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb