جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.222
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi gardeshi M H, Yousefi Saeed Abadi R, Taghvaei Yazdi M. Identification of the Ranking of Dimensions of Care-Oriented Leadership Among School Principals in Mazandaran Province. RJMS 2024; 31 (1) :1-8
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8921-fa.html
مرادی گردشی محمدحسین، یوسفی سعید آبادی رضا، تقوایی یزدی مریم. شناسایی رتبه بندی ابعاد رهبری مراقبتی مدیران مدارس استان مازندران. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-8

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8921-fa.html


استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، rezayusefi2022@gmail.com
چکیده:   (128 مشاهده)
زمینه و هدف: در محیط­های آموزشی کشور ما هنوز واژه رهبری مراقبتی و نیاز به اجرای آن برای مدیران ناآشناست؛ لذا هدف از انجام این تحقیق شناسایی رتبه­بندی ابعاد رهبری مراقبتی مدیران مدارس استان مازندران بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل، خبرگان منتخب سازمان آموزش­وپرورش استان مازندران بودند. حجم نمونه در بخش کیفی با درنظرگرفتن قانون اشباع به تعداد 17 نفر تعیین شد. و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و معاونین ادارات آموزش­وپرورش و مدیران دبیرستان­های استان مازندران در سال تحصیلی 1400-1401 که دارای حکم رسمی بوده و تعداد آن­ها 1412 نفر بود. حجم نمونه به روش خوشه­ای و طبقه­ای براساس سمت، با استفاده از جدول کرجسی مورگان به تعداد 306 نفرتعیین شد، روش جمع­آوری اطلاعات به ­روش کتابخانه­ای، و ابزار اندازه­گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سؤالات آن برگرفته از داده­های حاصل از مصاحبه بود. روایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. هم­چنین ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد و مولفه­های پرسشنامه به صورت استاندارد بود. تجزیه­وتحلیل داده­ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد از نظر رتبه بندی ابعاد رهبری مراقبتی مدیران مدارس استان مازندران به ترتیب شامل 1) اهداف 2) ویژگی­ها 3) شیوه­های اجرا می­باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که رهبری مراقبتی مدیران مدارس بر پایه سه بعد اساسی اهداف، ویژگی‌ها و شیوه‌های اجرا شکل می‌گیرد و این ابعاد با ترتیبی مشخص، نقش مهمی در تحقق این نوع رهبری دارند. در این میان، اهداف به‌عنوان بنیادی‌ترین رکن، تعیین‌کننده مسیر کلی فعالیت‌های مدیران است و بر ایجاد محیطی امن و حمایتگر که سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و معلمان را تقویت کند، تمرکز دارد.
 
واژه‌های کلیدی: مدیران، مدرسه، رهبری مراقبتی
متن کامل [PDF 1197 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb