Research code: ندارد
Ethics code: IR.UMA.REC.1402.057
Clinical trials code: ندارد
Golestani E, Atadokht A, Mikaeili N, Hajloo N. Compare the Effectiveness of Educational Board Games and Sandplay Therapy on Symptoms of Hyperactivity and Visual-Spatial Memory in Children with ADHD. RJMS 2025; 32 (1) :1-13
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8912-fa.html
گلستانی احسان، عطادخت اکبر، میکائیلی نیلوفر، حاجلو نادر. مقایسه اثربخشی بازی صفحهای آموزشی با بازی با شن بر علائم بیشفعالی و حافظه دیداری - فضایی کودکان بیشفعال. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8912-fa.html
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، AK_atadokht@yahoo.com
چکیده: (399 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین اختلالات دوران کودکی اختلال بیشفعالی-نقص در توجه(Attention Deficit Hyperactivity Disorder -ADHD) است که با علائم بیتوجهی، تکانش گری و بیش فعالی مشخص میشود. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه اثربخشی بازیهای صفحهای آموزشی و بازی با شن بر علائم بیشفعالی و حافظه دیداری-فضایی در کودکان مبتلا به بیشفعالی-نقص در توجه بود.
روش کار: این مطالعه بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام شد. نمونه پژوهش شامل 60 کودک مبتلا به ADHD در سنین 7 تا 9 سال بود که به روش نمونهگیری خوشهای از مدارس ابتدایی شهرستان بهارستان انتخاب شدند و به سه گروه بازی صفحهای، بازی با شن و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه SNAP و آزمون حافظه بینایی بنتون بود.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که هر دو روش درمانی تأثیر معناداری بر بهبود علائم بیشفعالی و حافظه دیداری-فضایی کودکان داشتند. این اثرات در مرحله پیگیری نیز مشاهده شد و تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و کنترل وجود داشت. با این حال، تفاوتی بین اثربخشی دو روش بازیهای صفحهای و بازی با شن مشاهده نشد.
نتیجه گیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که انواع بازیها اعم از بازیهای شناختی و بازیهای رفتاری میتوانند باعث بهبود علائم بیشفعالی کودکان شوند. از این رو میتوان در مدارس و مراکز نگهداری کودکان از این بازیهای ساده و کمهزینه برای بهبود توجه و کاهش مشکلات کودکان بیشفعال استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی