جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ندارد
Ethics code: IR.UMA.REC.1402.057
Clinical trials code: ندارد


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golestani E, Atadokht A, Mikaeili N, Hajloo N. Compare the Effectiveness of Educational Board Games and Sandplay Therapy on Symptoms of Hyperactivity and Visual-Spatial Memory in Children with ADHD. RJMS 2025; 32 (1) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8912-fa.html
گلستانی احسان، عطادخت اکبر، میکائیلی نیلوفر، حاجلو نادر. مقایسه اثربخشی بازی صفحه‌ای آموزشی با بازی با شن بر علائم بیش‌فعالی و حافظه دیداری - فضایی کودکان بیش‌فعال. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-13

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8912-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، AK_atadokht@yahoo.com
چکیده:   (399 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از مهم­ترین و تاثیرگذارترین اختلالات دوران کودکی اختلال بیش­فعالی-نقص در توجه(Attention Deficit Hyperactivity Disorder -ADHD) است که با علائم بی­توجهی، تکانش گری و بیش فعالی مشخص می­شود. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه اثربخشی بازی‌های صفحه‌ای آموزشی و بازی با شن بر علائم بیش‌فعالی و حافظه دیداری-فضایی در کودکان مبتلا به بیش­فعالی-نقص در توجه بود.
روش کار: این مطالعه به‌صورت آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری انجام شد. نمونه پژوهش شامل 60 کودک مبتلا به ADHD در سنین 7 تا 9 سال بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای از مدارس ابتدایی شهرستان بهارستان انتخاب شدند و به سه گروه بازی صفحه‌ای، بازی با شن و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش‌نامه SNAP و آزمون حافظه بینایی بنتون بود.
یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که هر دو روش درمانی تأثیر معناداری بر بهبود علائم بیش‌فعالی و حافظه دیداری-فضایی کودکان داشتند. این اثرات در مرحله پیگیری نیز مشاهده شد و تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایش و کنترل وجود داشت. با این حال، تفاوتی بین اثربخشی دو روش بازی‌های صفحه‌ای و بازی با شن مشاهده نشد.
نتیجه­ گیری: یافته­های مطالعه حاضر نشان داد که انواع بازی­ها اعم از بازی­های شناختی و بازی­های رفتاری می­توانند باعث بهبود علائم بیش­فعالی کودکان شوند. از این رو می­توان در مدارس و مراکز نگهداری کودکان از این بازی­های ساده و کم­هزینه برای بهبود توجه و کاهش مشکلات کودکان بیش­فعال استفاده کرد.

متن کامل [PDF 639 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb