جلد 28، شماره 2 - ( 2-1400 )                   جلد 28 شماره 2 صفحات 126-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faramarzi N. Investigating the Mediating Role of Organizational Culture in the Relationship between Organizational Commitment and Teachers' Happiness. RJMS 2021; 28 (2) :117-126
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8834-fa.html
فرامرزی نرجس. بررسی نقش میانجی فرهنگ سازمانی در رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمان. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (2) :117-126

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8834-fa.html


مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 1955643185، تهران، ایران ، faramarzi.n@pnurazavi.ac.ir
چکیده:   (84 مشاهده)
زمینه و هدف: معلمان متعهد علاوه بر داشتن انگیزه‌های شخصی قوی، به مدرسه و جامعه آموزشی نیز احساس تعلق دارند. این تعهد می‌تواند موجب شود که معلمان در برابر چالش‌های شغلی و مشکلات محیط کار مقاوم‌تر باشند و به‌طور پیوسته در جهت ارتقاء دانش و مهارت‌های خود تلاش کنند. از این جهت هدف این مطالعه بررسی نقش میانجی فرهنگ سازمانی در رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیق­های توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه­ی آماری، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کلات بود که در سال 1399 مشغول به فعالیت بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد کارگزینی اداره آموزش و پرورش شهرستان کلات برابر با 180 نفر بود. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 123 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در این مطالعه از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1997)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد آراگایل (1989) برای گردآوری داده‌ها استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و Smart PLS استفاده گردید.
یافته‌ها: یافته ­های تحقیق نشان داد که بین تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی در معلمان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین تعهد سازمانی و شادکامی در معلمان، فرهنگ سازمانی و شادکامی در معلمان رابطه معناداری وجود دارد. یافته­ ها حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی به عنوان میانجی نقش موثری بین تعهد سازمانی و شادکامی در معلمان دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی تأثیر قابل توجهی بر رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمان دارد. فرهنگ مثبت و حمایتی در سازمان می‌تواند به تقویت تعهد معلمان به سازمان کمک کند و در نتیجه، به افزایش شادکامی آن‌ها منجر شود.

 
متن کامل [PDF 710 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb