Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Faramarzi N. Investigating the Mediating Role of Organizational Culture in the Relationship between Organizational Commitment and Teachers' Happiness. RJMS 2021; 28 (2) :117-126
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8834-fa.html
مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 1955643185، تهران، ایران ، faramarzi.n@pnurazavi.ac.ir
چکیده: (84 مشاهده)
زمینه و هدف: معلمان متعهد علاوه بر داشتن انگیزههای شخصی قوی، به مدرسه و جامعه آموزشی نیز احساس تعلق دارند. این تعهد میتواند موجب شود که معلمان در برابر چالشهای شغلی و مشکلات محیط کار مقاومتر باشند و بهطور پیوسته در جهت ارتقاء دانش و مهارتهای خود تلاش کنند. از این جهت هدف این مطالعه بررسی نقش میانجی فرهنگ سازمانی در رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقهای توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کلات بود که در سال 1399 مشغول به فعالیت بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد کارگزینی اداره آموزش و پرورش شهرستان کلات برابر با 180 نفر بود. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 123 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در این مطالعه از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1997)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد آراگایل (1989) برای گردآوری دادهها استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و Smart PLS استفاده گردید.
یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد که بین تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی در معلمان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین تعهد سازمانی و شادکامی در معلمان، فرهنگ سازمانی و شادکامی در معلمان رابطه معناداری وجود دارد. یافته ها حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی به عنوان میانجی نقش موثری بین تعهد سازمانی و شادکامی در معلمان دارد.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی تأثیر قابل توجهی بر رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمان دارد. فرهنگ مثبت و حمایتی در سازمان میتواند به تقویت تعهد معلمان به سازمان کمک کند و در نتیجه، به افزایش شادکامی آنها منجر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی