جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.BABOL.REC.1403.038
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafezi K, Akbarnataj-Shoob N, Sadeghi J, Mohammadzadeh Edmollaee R. Investigating the Effectiveness of Executive Function Empowerment Training and Emotion Regulation Skills Training on the Feeling of Belonging to School in Teenagers Who Refer to the Counseling Center. RJMS 2024; 31 (1) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8813-fa.html
حافظی خدیجه، اکبرنتاج نبی اله، صادقی جمال، محمدزاده ادملایی رجبعلی. بررسی اثربخشی آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه در نوجوانان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-12

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8813-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، akbarnataj@baboliau.ac.ir
چکیده:   (202 مشاهده)
زمینه و هدف: احساس ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ در ادﺑﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ، ﺑﺎ ﻋﻨﻮانﻫﺎی دیﮕﺮی ﻫﻤﭽﻮن ﺗﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ، ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﺪرﺳﻪ و دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑـﻪ ﻣﺪرﺳـﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﮐﻪ اﺛﺮات ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﺷﺨﺼﯽ و ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ­آﻣﻮزان دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی وآموزش مهارت­های تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه نوجوانان مراجعه­کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل انجام شد.
روش­ کار: روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل نا­معادل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی نوجوانان دختر 15 تا 16 ساله مراجعه­کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل داده­ بودند.  تعداد 45 نفر به صورت در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر کدام ۱۵ نفر، تخصیص یافتند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی برگرفته از بارکلی (1997) در 10 جلسه 60 دقیقه­ای و خلاصه جلسات آموزش مهارت­های تنظیم هیجان برگرفته از گراس (2007) در 10 جلسه 90 دقیقه­ای بر روی گروه­های آزمایش انجام شد و برای گروه کنترل مداخله­ای صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر در نرم افزار SPSS18 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی وآموزش مهارت­های تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه نوجوانان مراجعه­کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل اثربخش بود (01/0P≤). آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی بر احساس تعلق به مدرسه اثربخش­تر از آموزش مهارت­های تنظیم هیجان بود.
نتیجه ­گیری: یافته‌ها نشان داد که آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی وآموزش مهارت­های تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه نوجوانان مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل اثربخش بود. یافته‌های این پژوهش می‌تواند تلویحات کاربردی به درمانگران و مشاوران ارائه دهد.
متن کامل [PDF 1266 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb