Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.BABOL.REC.1403.038
Clinical trials code: 0
Hafezi K, Akbarnataj-Shoob N, Sadeghi J, Mohammadzadeh Edmollaee R. Investigating the Effectiveness of Executive Function Empowerment Training and Emotion Regulation Skills Training on the Feeling of Belonging to School in Teenagers Who Refer to the Counseling Center. RJMS 2024; 31 (1) :1-12
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8813-fa.html
حافظی خدیجه، اکبرنتاج نبی اله، صادقی جمال، محمدزاده ادملایی رجبعلی. بررسی اثربخشی آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه در نوجوانان مراجعهکننده به مرکز مشاوره. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8813-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، akbarnataj@baboliau.ac.ir
چکیده: (202 مشاهده)
زمینه و هدف: احساس ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ در ادﺑﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ، ﺑﺎ ﻋﻨﻮانﻫﺎی دیﮕﺮی ﻫﻤﭽﻮن ﺗﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ، ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﺪرﺳﻪ و دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑـﻪ ﻣﺪرﺳـﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﮐﻪ اﺛﺮات ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﺷﺨﺼﯽ و ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی وآموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه نوجوانان مراجعهکننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل انجام شد.
روش کار: روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نامعادل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی نوجوانان دختر 15 تا 16 ساله مراجعهکننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل داده بودند. تعداد 45 نفر به صورت در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر کدام ۱۵ نفر، تخصیص یافتند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی برگرفته از بارکلی (1997) در 10 جلسه 60 دقیقهای و خلاصه جلسات آموزش مهارتهای تنظیم هیجان برگرفته از گراس (2007) در 10 جلسه 90 دقیقهای بر روی گروههای آزمایش انجام شد و برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر در نرم افزار SPSS18 استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی وآموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه نوجوانان مراجعهکننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل اثربخش بود (01/0P≤). آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی بر احساس تعلق به مدرسه اثربخشتر از آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بود.
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی وآموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه نوجوانان مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل اثربخش بود. یافتههای این پژوهش میتواند تلویحات کاربردی به درمانگران و مشاوران ارائه دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی