Research code: IR.IUMS.REC.1401.490
Ethics code: IR.IUMS.REC.1401.490
Clinical trials code: IR.IUMS.REC.1401.490
Tayebi A, Jafarnejad S, Naderkhani M, Arjmand Tajoddini A, Nouri Abhari F, Olamaeian F, et al . Evaluation of Students' Satisfaction and Understanding of the Learning Environment during the Integrated Training Course of Practical Semiology in the Covid-19 Pandemic at Iran University of Medical Sciences. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8768-fa.html
طیبی علی، جعفرنژاد شباهنگ، نادرخانی مهیا، ارجمند تاج الدینی علی، نوری ابهری فاطمه، علمائیان فرانک، و همکاران.. ارزیابی رضایتمندی و درک دانشجویان از محیط یادگیری طی دوره آموزش تلفیقی سمیولوژی عملی در پاندمی کوید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8768-fa.html
استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس پزشکی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، naderkhani.m@iums.ac.ir
چکیده: (1095 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع بیمار کروناویروس COVID-19 (coronavirus disease 2019) آموزش پزشکی را در سراسر جهان به چالش کشیده است و باعث تغییر در شیوههای انجام آموزشهای پزشکی در زمینههای مختلف شده است. هدف این مطالعه ارزیابی رضایت و درک دانشجویان از محیط یادگیری در دوره عملی سمیولوژی در طول شیوع کووید-۱۹ بود.
روش کار: در این مطالعه مقطعی، 325 نفر از دانشجویان پزشکی ورودی سالهای 1396 و 1397 که دوره عملی سمیولوژی را خواهند گذراند، وارد مطالعه شدند. سپس دانشجویان به دو گروه شامل گروههای آموزش مجازی و حضوری تقسیم شدند. در این مطالعه، در پایان دوره آموزشی یکپارچه، سطح درک دانشجویان از محیط یادگیری و سطح رضایت آنها بین دو گروه مجازی و حضوری با استفاده از پرسشنامه استاندارد جوامع آموزشی DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure) با مقیاس لایکرت بررسی شد.
یافتهها: میانگین سن کلی دانشجویان 75/2± 65/22 سال بود. 3/54% از دانشجویان مرد بودند. در دورههای مجازی و حضوری به ترتیب 74 و 251 نفر شرکت کردند. رابطه بین نوع دوره آموزشی دانشجویان (حضوری یا مجازی) و میزان رضایت آنها بررسی شد. تجزیه و تحلیل آماری رابطه معنی داری بین این دو متغیر نشان نداد. سطح رضایت از شرکت در کارگاه بیش از 90% بود. امتیاز میانگین پرسشنامه DREEM برابر با 14/20 ± 77/178 بود. میانگین کلی امتیاز رضایت از جو آموزشی بر اساس پرسشنامه DREEM به ترتیب برابر با 16/21 ± 36/163 و 9/17 ± 96/183 برای گروههای مجازی و حضوری بود که این اختلاف به صورت آماری معنیدار بود (0.001P=) و همچنین نتایج مقایسه امتیاز میانگین در زیربعدهای این پرسشنامه نشان داد که میانگین امتیاز برای تمام بعدها در گروه حضوری بالاتر از گروه مجازی بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین کلی امتیاز رضایت از جو آموزشی بر اساس پرسشنامهDREEM ، برای گروه دانشجویانی که در روش حضوری شرکت کردند، در تمام بعدها نسبت به گروه مجازی بیشتر بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی