جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.050
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zendehdel S, SalimBahram S H, Fakhri M. Comparison of Effectiveness of Philosophy for Children (P4C) and Game-Based Learning (GBL) on Communication Skills in Children with Separation Anxiety Disorder. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8758-fa.html
زنده دل سجاد، سلیم بهرامی سیده حمیده، فخری محمدکاظم. مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) و یادگیری مبتنی بر بازی (GBL) بر مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8758-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، salimbahrami8545@gmail.com
چکیده:   (377 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال اضطراب جدایی یکی از شایع­ترین اختلالات اضطرابی دوران کودکی است لذا پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) و یادگیری مبتنی بر بازی (GBL) بر مهارت­های ارتباطی در کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی طراحی و اجرا شد.
روش ­کار: روش پژوهش، آزمایشی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری دو ماهه با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل 180 کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بود، که در 6 ماهه دوم سال 1402 به یکی از مراکز، از 60 مرکز روان­درمانی شهر ساری مراجعه کردند. در این پژوهش، 45 کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی، به روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر فلسفه برای کودکان و 15 نفر یادگیری مبتنی بر بازی) و یک گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش، از پرسشنامه­های مهارت­های ارتباطی (بارتون، 1990) و اضطراب چندبعدی کودکان (مارچ و همکاران، 1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آزمون واریانس با اندازه­گیری مکرر و نرم­افزار SPSS21 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­ها حاکی از آن بود که بین P4C و GBL بر مهارت­های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که P4C از GBL بر مهارت­های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی مؤثرتر است. همچنین نتایج حاصل از میانگین پس­آزمون و پیگیری در P4C و GBL، حاکی از تأثیرات پایدار هر دو رویکرد بر مهارت­های ارتباطی بود.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که برای ارتقای مهارت­های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی می­توان هم از آموزش فلسفه برای کودکان و هم از یادگیری مبتنی بر بازی استفاده کرد ولی اثربخشی P4C بیشتر است.
متن کامل [PDF 590 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb