Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Amirkhani Dehkordi S, Atashpour S H, Fallah M H. Perception of the Lived Experience of Parents with Primary School Children Regarding Their Children's Educational Issues During the Corona Era and the Compilation and Validation of an Educational Package Based on It. RJMS 2025; 32 (1) :1-18
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8735-fa.html
امیرخانی دهکردی سوده، آتش پور سید حمید، فلاح محمدحسین. ادراک تجربه زیسته والدین دارای فرزندان مقطع تحصیلی دبستان از مسائل تربیتی فرزندانشان در دوران کرونا و تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی مبتنی بر آن. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-18
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8735-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، hamidatashpour@gmail.com
چکیده: (185 مشاهده)
زمینه و هدف: انجام پژوهشهای کیفی که بر اساس تجربه زیسته والدین میتواند به تعدیل نگاه تربیتی کودکان کمک در شرایط بحرانی ویروسی مانند کرونا کمک کند؛ لذا هدف پژوهش حاضر ادراک تجربه زیسته والدین دارای فرزندان مقطع تحصیلی دبستان از تربیتی فرزندانشان در دوران کرونا و تدوین و اعتبارسنجی بسته آموزشی مبتنی بر آن بود.
روش کار: پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل کلیه مادران دارای دانشآموزان دوره ابتدایی در دوران کرونا شهر یزد (سال 1401- 1400) که روش آموزش مجازی کلاس درس را تجربه کردهاند، تشکیل میداد. در این پژوهش پس از پایان یافتن مصاحبه با اشباع دادهها و برای اطمینان با احتساب یک مورد بیشتر، 10 شرکت کننده در مصاحبه حضور داشتند که همه آنها زن بودند و به عنوان مادران حداقل یک کودک زیر 15 سال شناسایی شدند. اعتبارسنجی تخصصی بسته آموزشی مبتنی بر ادراک تجربه زیسته والدین از مسائل تربیتی فرزندانشان در دوران کرونا شامل 7 متخصص حوزه تعلیم و تربیت آموزشی و تربیتی و کارشناس آموزش مجازی که در زمینه پژوهش کیفی تجربه داشتند قرار گرفت.
یافته ها: مضامین به دست آمده بر اساس مصاحبههای میدانی تجربه زیسته والدین از مسائل تربیتی عبارتند از: همدلی و مدیریت شرایط نامطلوب، احساس غرق شدن (فرسودگی) والدین، انجام فعالیتهای گروهی، پایبندی به مقررات نظم و انضباط کلاسی، عدم توجه به ویژگیهای شناختی دانشآموزان، گفتگوی عاری از خشونت، تفریح و شادی از فعالیتهای روزانه و ایجاد تعادل بین مشکلات کاری والدین و نیازهای یادگیرنده (فرزندان).
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان کرد که تقویت آگاهی عمومی نسبت به مزایای کاربرد فعالیتهای فضای مجازی و عواقب و همچنین اثرات عوامل مخرب فعالیتهای آموزش از طریق فضای مجازی و تقویت مشارکت عمومی در زمینههای آموزش رسانهای میتواند اثرات زیانبار ناشی از بحرانهای ویروسی را کاهش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی