جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirkhani Dehkordi S, Atashpour S H, Fallah M H. Perception of the Lived Experience of Parents with Primary School Children Regarding Their Children's Educational Issues During the Corona Era and the Compilation and Validation of an Educational Package Based on It. RJMS 2025; 32 (1) :1-18
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8735-fa.html
امیرخانی دهکردی سوده، آتش پور سید حمید، فلاح محمدحسین. ادراک تجربه زیسته والدین دارای فرزندان مقطع تحصیلی دبستان از مسائل تربیتی فرزندانشان در دوران کرونا و تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی مبتنی بر آن. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-18

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8735-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، hamidatashpour@gmail.com
چکیده:   (185 مشاهده)

زمینه و هدف: انجام پژوهش­های کیفی که بر اساس تجربه زیسته والدین می­تواند به تعدیل نگاه تربیتی کودکان کمک در  شرایط بحرانی ویروسی مانند کرونا کمک کند؛ لذا هدف پژوهش حاضر ادراک تجربه زیسته والدین دارای فرزندان مقطع تحصیلی دبستان از تربیتی فرزندانشان در دوران کرونا و تدوین و اعتبارسنجی بسته آموزشی مبتنی بر آن بود.
روش کار: پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت­کنندگان در این پژوهش شامل کلیه مادران دارای دانش­آموزان دوره ابتدایی در دوران کرونا شهر یزد (سال 1401- 1400) که روش آموزش مجازی کلاس درس را تجربه کرده­اند، تشکیل می­داد. در این پژوهش پس از پایان یافتن مصاحبه با اشباع داده­ها و برای اطمینان با احتساب یک مورد بیشتر، 10 شرکت کننده در مصاحبه حضور داشتند که همه آنها زن بودند و به عنوان مادران حداقل یک کودک زیر 15 سال شناسایی شدند. اعتبارسنجی تخصصی بسته آموزشی مبتنی بر ادراک تجربه زیسته والدین از مسائل تربیتی فرزندانشان در دوران کرونا شامل 7 متخصص حوزه تعلیم و تربیت آموزشی و تربیتی و کارشناس آموزش مجازی که در زمینه پژوهش کیفی تجربه داشتند قرار گرفت.
یافته ­ها: مضامین به دست آمده بر اساس مصاحبه­های میدانی تجربه زیسته والدین از مسائل تربیتی عبارتند از: همدلی و مدیریت شرایط نامطلوب، احساس غرق شدن (فرسودگی) والدین، انجام فعالیت­های گروهی، پایبندی به مقررات نظم و انضباط کلاسی، عدم توجه به ویژگی­های شناختی دانش­آموزان، گفتگوی عاری از خشونت، تفریح و شادی از فعالیت­های روزانه و ایجاد تعادل بین مشکلات کاری والدین و نیازهای یادگیرنده (فرزندان).
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان کرد که تقویت آگاهی عمومی نسبت به مزایای کاربرد فعالیت­های فضای مجازی و عواقب و همچنین اثرات عوامل مخرب فعالیت­های آموزش از طریق فضای مجازی و تقویت مشارکت عمومی در زمینه­های آموزش رسانه­ای می­تواند اثرات زیانبار ناشی از بحران­های ویروسی را کاهش دهد.
متن کامل [PDF 739 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb