Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
گروه علوم تربیتی، ,واحد بابل ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران ، hosseinzadeh2002@gmail.com
چکیده: (341 مشاهده)
زمینه و هدف: در محیطهای آموزشی و حرفهای، دانشجویان با چالشهای متعددی مواجه میشوند که میتواند بر تصمیمگیریهای اخلاقی آنان تأثیر بگذارد. مسئلهای که در این زمینه مطرح میشود، این است که ضعف در هویت حرفهای میتواند منجر به کاهش پایبندی به اصول اخلاقی شود و در نهایت بر کیفیت عملکرد حرفهای افراد اثر منفی بگذارد؛ از این رو هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر هویت حرفهای بر هوش اخلاقی دانشجویان بود.
روش کار: روش مطالعه آمیخته (کیفی و کمی) بود. برای جمعآوری دادههای کیفی در این پژوهش از مصاحبههای نیمه ساختار یافته در قالب روش پارادایمی استفاده شد. از مجموع 20 خبره در نظر گرفته شده برای تحقیق بر اساس قانون اشباع 10 نفر برای این تحقیق در نظر گرفته شد. در بخش کمی براساس معیارهای استخراج شده از مرحله کیفی به طراحی پرسشنامه محقق ساخته هویت حرفهای با رویکرد برنامه درسی پنهان و پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) جهت جمع آوری دادههای مورد نیاز استفاده شد. در بخش کمی از نظرات دانشجویان دانشگاه های استان مازندران به تعداد 381 نفر از مجموع 47507 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس حوزه دانشگاهی استفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی از سه مرحله کدگذاری باز و کدگذاری محوری و گزینشی و در بخش کمی نیز از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و PLS انجام گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که مقدار آماره تی (t-value) برای رابطه بین هویت حرفهای و هوش اخلاقی برابر با 16.961 است. این مقدار خارج از بازه (-2.58 تا 2.58) قرار دارد که نشاندهنده معنادار بودن این رابطه در سطح اطمینان 99% است. بررسی ضرایب تی برای ابعاد مختلف هوش اخلاقی نشان میدهد که درستکاری (82.934)، بخشش (72.758)، دلسوزی (34.447) و مسئولیتپذیری (67.073) همگی دارای مقادیر آماره تی بسیار بالا بوده و از سوی دیگر، ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای (مانند شرایط علی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) نیز دارای آماره تی بالاتر از 2.58 هستند، که نشان میدهد این متغیرها تأثیر معناداری بر توسعه هویت حرفهای دارند.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان کرد که رابطه میان هویت حرفهای و هوش اخلاقی به وضوح نشان میدهد که توسعه این دو عامل میتواند نقش مهمی در تربیت متخصصان متعهد و مسئولیتپذیر داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی