جلد 26، شماره 7 - ( 7-1398 )                   جلد 26 شماره 7 صفحات 159-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalil pour A, Zarei A, Nikaeen Z, Sadjadi Hezaveh S H. Modeling the Impact of Pleasure, Happiness, and Social Needs on Mental Health with the Moderating Role of Sport Favors and Media Use. RJMS 2019; 26 (7) :149-159
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8717-fa.html
خلیل پور اعظم، زارعی علی، نیک آیین زینت، سجادی هزاوه سید حمید. ارائه الگوی تاثیر لذت، خوشحالی و نیازهای اجتماعی بر سلامت ذهنی: نقش تعدیلگر هواداری ورزشی و نوع مصرف رسانه. مجله علوم پزشکی رازی. 1398; 26 (7) :149-159

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8717-fa.html


دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، dr_alizarei@yahoo.com
چکیده:   (16787 مشاهده)
زمینه و هدف: ورزش و فعالیت بدنی به مثابه بخش مهمی از سبک زندگی افراد در عصرحاضر می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را تضمین کند. هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی تاثیر لذت، خوشحالی و نیازهای اجتماعی بر سلامت ذهنی: نقش تعدیل¬گر هواداری ورزشی و نوع مصرف رسانه است.
روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی و به حیث مسیر اجرا همبستگی می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر تماشاگران رویدادهای ورزشی هستند، که رویدادها را از طریق رسانه  پیگیری می­کنند. در این پژوهش افرادی که مسابقات جام ملت­های آسیا (2019) در کشور امارات، را تماشا کردنند بعنوان جامعه آماری پژوهش حاضر انتخاب شدند، که به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. به منظور برآورد حجم نمونه از نرم­افزار SPSS Sample Power  استفاده گردید، که حجم نمونه 370 نفر برآورد گردید. به منظور جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه کیم و همکاران (2018)، استفاده شد. این پرسشنامه 26 سوالی شامل لذت ناشی از تماشای مسابقات (6 سوال)، خوشحالی ناشی از تماشای مسابقات (5 سوال)، تحقق نیازهای اجتماعی ناشی از پخش مسابقات ورزشی (3 سوال)، سلامت ذهنی (4 سوال)، هوادار ورزشی (3 سوال) و نوع مصرف رسانه (5 سوال) را مورد سنجش و ارزیابی قرار می­دهد. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و نقش تعدیلگر تحقیق در سطح خطاء 5% و با استفاده از نرم افزار Smart PLS نسخه 2.3.6 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد متغیرهای لذت، خوشحالی و نیازهای اجتماعی بر سلامت ذهنی اثرگذار است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هواداری ورزشی نقش تعدیلگری بین خوشحالی از دیدن مسابقات ورزشی و سلامت ذهنی ایفا می کند، ولی نوع مصرف رسانه نقش تعدیلگری بین لذت از دیدن مسابقات ورزشی و سلامت ذهنی ایفا نمی کند.
متن کامل [PDF 774 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb