جلد 29، شماره 5 - ( 5-1401 )                   جلد 29 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghimi A, Taghvaie M, Hashem Nejad Abarsi F. Dimensions of development of sustainable higher education in universities of medical sciences of West Azarbaijan province. RJMS 2022; 29 (5)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8693-fa.html
مقیمی امیر، تقوایی مریم، هاشم نژاد آبرسی فاطمه. ابعاد توسعه آموزش عالی پایدار در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان آذربایجان غربی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (5)

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8693-fa.html


استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Maryamtaghvaee2017@gmail.com
چکیده:   (855 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش عالی پایدار در دانشگاه‌های علوم پزشکی نقشی اساسی در بهبود کیفیت خدمات سلامت، توسعه علمی، و تربیت نیروی انسانی متخصص دارد. این پژوهش به بررسی ابعاد کلیدی توسعه آموزش عالی پایدار در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌پردازد.
روش کار: روش مطالعه آمیخته (کیفی-کمی) بود که جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 20 نفر از متخصصان، خبرگان و اساتید دانشگاه­های استان آذربایجان غربی بود که تحلیل مضمون با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۰ نفر از متخصصان دانشگاهی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل دانشجویان دانشگاه­های استان آذربایجان غربی به تعداد 17234 نفر بود که تعداد نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران به تعداد ۳۷۶ نفر بود. ابزار گردآوری داده­ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسش­نامه­ محقق ساخته دارای 85 سوال بود.
یافته­ها: نتایج نشان داد که ابعاد توسعه آموزش عالی پایدار در دانشگاه­های علوم پزشکی استان آذربایجان غربی شامل برنامه ریزی و ارائه دوره های تخصصی، استفاده از فناوریهای نوین، توسعه مهارتهای کارآفرینی، همکاری با صنعت و بخش خصوصی، ترویج اخلاق کسب و کار پایدار، حمایت مالی و تسهیلات و ارزیابی، ارتقاء و به‌ روزرسانی مداوم می‌باشد.
نتیجه­گیری: به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که حرکت به سمت آموزش عالی پایدار در دانشگاه‌های علوم پزشکی مستلزم هماهنگی میان سیاست‌گذاران، مدیران دانشگاهی، اعضای هیئت علمی و دانشجویان است. اتخاذ رویکردهای نوین آموزشی و پژوهشی، بهبود زیرساخت‌های دانشگاهی و ترویج فرهنگ یادگیری مادام‌العمر می‌تواند دانشگاه‌ها را در دستیابی به توسعه پایدار و افزایش کیفیت خدمات آموزشی و درمانی یاری رساند.
 
متن کامل [PDF 1052 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb