جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 266-259 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.077
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Mirazizi M R, Yarvaysi R. Investigating the Relationship between Classroom Management an Academic Optimism and Academic Vitality of Farhangian University Students. RJMS 2023; 30 (5) :259-266
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8677-fa.html
محمدی میرعزیزی محمدرضا، یارویسی رضا. بررسی رابطه مدیریت کلاس با خوش بینی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :259-266

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8677-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهگیان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، mohammadi5555@cfu.ac.ir
چکیده:   (475 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از چالش­های مهم اساتید در کلاس­های درس متمرکز کردن توجه دانشجویان بر موضوعات درسی و کمک کردن به یادگیری آن­ها است. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مدیریت کلاس اساتید بر خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیق­های توصیفی از نوع همبستگی می­باشد که با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت کلاس بر خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ پردیس­های دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه صورت گرفته است. در این پژوهش برای سنجش خوش بینی تحصیلی از پرسشنامه خوش بینی تحصیلی بیرد و همکاران (2010) و برای سرزندگی تحصیلی از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی با ۹ گویه با الگوگیری از مقیاس سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش-۲۰۰۶ که چهار گویه داشت و بری مدیریت کلاس از پرسشنامه شیوه مدیریت کلاس براساس چارچوب نظری ولفگانگ و گلیکمن و با الگوگیری از پرسشنامه باورهای معلمان در خصوص کنترل کلاس (ABCC) مارتین و همکاران (1998) استفاده شد. برای تحلیل کلیه داده‌های آماری از نرم‌افزار SPSS-22 استفاده شد.
یافته‌ها: چون مقدار سطح معناداری متغیرهای خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی از مقدار خطای پیش‌بینی شده کوچکتر می­باشد، بنابراین رابطه بین متغیرها از لحاظ آماری معنادار است و از آنجاییکه ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 421/0 می­باشد، بنابراین فرضیه صفر رد و فرضیه تحقیق تأیید می­شود. لذا با سطح اطمینان 95 درصد می­توان نتیجه گرفت که بین خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد؛ یعنی با افزایش خوش بینی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی دانشجویان افزایش می­یابد. با توجه به مقدار تحلیل واریانس بدست آمده مسیرهای پیش بینی سرزندگی تحصیلی توسط مؤلفه های مدیریت کلاس اساتید در سطح 01/0 معنادار می باشد.
نتیجه‌گیری: اگر قرار باشد فرآیند یادگیری در دانشجویان به خوبی طی شود، باید به عوامل مختلفی توجه کرد. جدا از عوامل درونی و فردی که نقش پر رنگی در یادگیری دارند، عوامل بیرونی نیز بر فرآیند یادگیری تاثیر مستقیم دارد. با توجه به نتایج به دست امده آموزش مدیریت کلاس اساتید بر خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه تاثیر گذار است.
 
متن کامل [PDF 704 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb