Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.077
Clinical trials code: 01
Mohammadi Mirazizi M R, Yarvaysi R. Investigating the Relationship between Classroom Management an Academic Optimism and Academic Vitality of Farhangian University Students. RJMS 2023; 30 (5) :259-266
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8677-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهگیان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، mohammadi5555@cfu.ac.ir
چکیده: (475 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از چالشهای مهم اساتید در کلاسهای درس متمرکز کردن توجه دانشجویان بر موضوعات درسی و کمک کردن به یادگیری آنها است. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مدیریت کلاس اساتید بر خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقهای توصیفی از نوع همبستگی میباشد که با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت کلاس بر خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه صورت گرفته است. در این پژوهش برای سنجش خوش بینی تحصیلی از پرسشنامه خوش بینی تحصیلی بیرد و همکاران (2010) و برای سرزندگی تحصیلی از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی با ۹ گویه با الگوگیری از مقیاس سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش-۲۰۰۶ که چهار گویه داشت و بری مدیریت کلاس از پرسشنامه شیوه مدیریت کلاس براساس چارچوب نظری ولفگانگ و گلیکمن و با الگوگیری از پرسشنامه باورهای معلمان در خصوص کنترل کلاس (ABCC) مارتین و همکاران (1998) استفاده شد. برای تحلیل کلیه دادههای آماری از نرمافزار SPSS-22 استفاده شد.
یافتهها: چون مقدار سطح معناداری متغیرهای خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی از مقدار خطای پیشبینی شده کوچکتر میباشد، بنابراین رابطه بین متغیرها از لحاظ آماری معنادار است و از آنجاییکه ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 421/0 میباشد، بنابراین فرضیه صفر رد و فرضیه تحقیق تأیید میشود. لذا با سطح اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که بین خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد؛ یعنی با افزایش خوش بینی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی دانشجویان افزایش مییابد. با توجه به مقدار تحلیل واریانس بدست آمده مسیرهای پیش بینی سرزندگی تحصیلی توسط مؤلفه های مدیریت کلاس اساتید در سطح 01/0 معنادار می باشد.
نتیجهگیری: اگر قرار باشد فرآیند یادگیری در دانشجویان به خوبی طی شود، باید به عوامل مختلفی توجه کرد. جدا از عوامل درونی و فردی که نقش پر رنگی در یادگیری دارند، عوامل بیرونی نیز بر فرآیند یادگیری تاثیر مستقیم دارد. با توجه به نتایج به دست امده آموزش مدیریت کلاس اساتید بر خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه تاثیر گذار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی