Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Mahna A, Khalilizadeh Mahani F, Fathi Livari F, Tamdon M, Dehghan Dehnavi E, Tahmasebi M. Effectiveness of Treatment Based on Compassion Therapy on Improving the Level of Depression and Anxiety in People with a History of Suicide. RJMS 2022; 29 (9) :394-401
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8662-fa.html
مهنا امین رضا، خلیلی زاده ماهانی فروغ، فتحی لیواری فضه، تمدن مریم، دهقان دهنوی عصمت، طهماسبی مهشید. اثر بخشی درمان مبتنی بر شفقت درمانی بر بهبود میزان افسردگی و اضطراب در افراد دارای سابقه خودکشی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (9) :394-401
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8662-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر وابسته به جهاد دانشگاهی، یزد، ایران ، mahshid.tahmasebi79@gmail.com
چکیده: (226 مشاهده)
زمینه و هدف: خودکشی یکی از افراد خانواده یکی از دردناکترین اتفاقاتی است که میتواند برای هر خانوادهای اتفاق بیفتد چرا که تمام اعضای خانواده را درگیر این احساس افسردگی، اضطراب و نگرانی برای دیگر اعضای خانواده مینماید؛ لذا این پژوهش با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت درمانی بر بهبود میزان افسردگی و اضطراب در افراد دارای سابقه خودکشی انجام شد.
روش کار: روش انجام پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری نیز متشکل از افراد داری سابقه خودکشی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران بود. نمونه مورد پژوهش 30 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد و در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) تشکیل داده شد. گروه آزمایش 8 جلسه یکساعت تشکیل داده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای اضطراب و افسردگی بک به دست آمد و نتایج به روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر شفقت درمانی بر بهبود میزان افسردگی و اضطراب در افراد دارای سابقه خودکشی تاثیر دارد.
نتیجهگیری: در این پژوهش درمان متمرکز بر شفقت موجب بهبود میزان افسردگی و اضطراب در افراد دارای سابقه خودکشی شد. ایجاد یک رابطه غیر قضاوتی، مشفقانه، منعطف و لحظه به لحظه با استفاده از تکنیکهای شفقت درمانی در روابط بین فردی افراد دارای سابقه خودکشی میتواند به اشکال مختلفی مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی