Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.212
Clinical trials code: 01
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین ، ایران ، mts261054@yahoo.com
چکیده: (55 مشاهده)
زمینه و هدف: بسیاری از مراکز کوچک آبدرمانی به دلیل محدودیتهای مالی و تبلیغاتی توان رقابت با مراکز بزرگتر و مشهورتر را ندارند و از سوی دیگر امروزه کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی ارائه مدل بازاریابی مشاغل کوچک در حوزه ورزش و تندرستی (مورد مطالعه: راه اندازی مرکز آب درمانی) بود.
روش کار: در این مطالعه کیفی از رهیافت نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه شامل بازاریابان و اساتید ورزشی (15 نفر)، کارشناسان خبره در زمینه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان برتر کشور (15 نفر) و مدیران باشگاهها و آکادمیها ورزش آبی کشور (50 نفر) و مدیران وب سایتهای ورزشی (15 نفر) و مراکز آب درمانی بود. همچنین نمونه گیری، به صورت نظری بود. روش جمع آوری دادهها، میدانی و ابزار گرداوری دادهها مصاحبه بود. تحلیل دادهها با استفاده از سیستم کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل علّی شامل رشد صنعت ورزش، فرصتهای ایجاد مشاغل و ضعف های عملکردی؛ عوامل زمینهای شامل بسترها و زیرساختهای پشتیبان، ضعف در تفکر کارآفرینی و حمایت مدیریتی، نفوذ ناکافی ورزش در جامعه، حمایت اجتماعی، نیروی انسانی متخصص، قصد کارآفرینی، حمایت مالی؛ عوامل مداخلهگر شامل عوامل سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، تسهیلاتی، حمایتی، تولیدی، تکنولوژیکی و آموزشی؛ عوامل راهبردها شامل حمایت برنامههای و قانونی، توسعۀ ساختاری، توسعه دانش، توسعۀ مالی، توسعۀ تعاملات، توسعۀ انگیزش و کارآفرینی؛ پیامدها شامل رشد اقتصادی، پایداری ورزش، ارتقای سطح عملکرد ورزش، نهادینه سازی سبک زندگی فعال و رشد اجتماعی- فرهنگی بود.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که توسعه صنعت آبدرمانی در حوزه نظام سلامت و ورزش کشور نیازمند یک الگوی بازاریابی جامع و کارآمد است که ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و زیرساختی را در بر گیرد. عوامل علّی مانند رشد صنعت ورزش و فرصتهای شغلی، در کنار عوامل زمینهای همچون بسترهای حمایتی و ضعف در تفکر کارآفرینی، بر روند توسعه این صنعت تأثیرگذارند. علاوه بر این، چالشهای مداخلهگر مانند محدودیتهای اقتصادی، مدیریتی و فناوری میتوانند موانعی در مسیر رشد این حوزه ایجاد کنند. بر این اساس، طراحی یک مدل بازاریابی مبتنی بر این عوامل، میتواند مسیر توسعه صنعت آبدرمانی را هموار کرده و سهم آن را در سلامت عمومی و اقتصاد ورزشی کشور افزایش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی