Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Rezaeirad M. Investigate the Relationship between the Dimensions of Organizational Health on the Academic Optimism of The Professors of Islamic Azad University Sari Branch. RJMS 2022; 29 (8) :297-305
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8575-fa.html
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، mojtabarezaeirad@yahoo.com
چکیده: (335 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهمترین منابع هر سازمانی، نیروی انسانی آن سازمان است ؛ لذا هدف مطالعه بررسی رابطه بین ابعاد سلامت سازمانی بر خوش بینی تحصیلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود.
روش کار: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بوده که در سال 1401 مشغول به فعالیت بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد کارگزینی دانشگاه آزاد ساری برابر با 360 نفر بود. حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 186 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی بیرد و همکاران (2010) بود که هر دو پرسشنامه استاندارد بودند. ضریب پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای برای سلامت سازمانی (92/0) و خوش بینی تحصیلی (79/0) محاسبه شد که نشانگر پایایی مناسب این پرسشنامه میباشد. برای توصیف متغیرهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی و برای بررسی فرضیه های تحقیق از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که مقدار سطح معناداری متغیرهای سلامت سازمانی و خوش بینی تحصیلی از مقدار خطای پیشبینی شده کوچکتر میباشد، بنابراین رابطه بین متغیرها از لحاظ آماری معنادار است و از آنجاییکه ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 585/0 میباشد، میتوان نتیجه گرفت که بین سلامت سازمانی و خوش بینی تحصیلی اساتید رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که بین سلامت سازمانی و خوشبینی تحصیلی اساتیدرابطه معناداری وجود دارد و با توجه به نتایج تحقیق حاضر مشخص گردید که سهم هر یک از مولفههای سلامت سازمانی در پیشبینی خوشبینی تحصیلی اساتید متفاوت است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی