جلد 29، شماره 8 - ( 8-1401 )                   جلد 29 شماره 8 صفحات 305-297 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeirad M. Investigate the Relationship between the Dimensions of Organizational Health on the Academic Optimism of The Professors of Islamic Azad University Sari Branch. RJMS 2022; 29 (8) :297-305
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8575-fa.html
رضایی راد مجتبی. بررسی رابطه بین ابعاد سلامت سازمانی بر خوش‌بینی تحصیلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (8) :297-305

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8575-fa.html


استادیار گروه تکنولوژی‌ آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، mojtabarezaeirad@yahoo.com
چکیده:   (338 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهم­ترین منابع هر سازمانی، نیروی انسانی آن سازمان است ؛ لذا هدف مطالعه بررسی رابطه بین ابعاد سلامت سازمانی بر خوش بینی تحصیلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود.
روش کار: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بوده که در سال 1401 مشغول به فعالیت بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد کارگزینی دانشگاه آزاد ساری برابر با 360  نفر بود. حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 186 نفر از طریق روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996) و پرسشنامه خوش­بینی تحصیلی بیرد و همکاران (2010) بود که هر دو پرسشنامه استاندارد بودند. ضریب پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای برای سلامت سازمانی (92/0) و خوش بینی تحصیلی (79/0) محاسبه شد که نشانگر پایایی مناسب این پرسشنامه می­باشد. برای توصیف متغیرهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی و برای بررسی فرضیه های تحقیق از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­های تحقیق نشان می­دهد که مقدار سطح معناداری متغیرهای سلامت سازمانی و خوش بینی تحصیلی از مقدار خطای پیش‌بینی شده کوچکتر می­باشد، بنابراین رابطه بین متغیرها از لحاظ آماری معنادار است و از آنجاییکه ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 585/0 می­باشد، می­توان نتیجه گرفت که بین سلامت سازمانی و خوش بینی تحصیلی اساتید رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که بین سلامت سازمانی و خوش­بینی تحصیلی اساتیدرابطه معناداری وجود دارد و با توجه به نتایج تحقیق حاضر مشخص گردید که سهم هر یک از مولفه­های سلامت سازمانی در پیش­بینی خوش­بینی تحصیلی اساتید متفاوت است.
متن کامل [PDF 695 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb