جلد 30، شماره 6 - ( 6-1402 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 395-385 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.211
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaree M A, Yar Ahmadi Y, Jadidi H, Ahmadian H. The Effect of the Causal Model of the Relationship between the Tendency to Psychosocial Injuries and the Hope of Education in Students. RJMS 2023; 30 (6) :385-395
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8568-fa.html
زارعی محمدعلی، یاراحمدی یحیی، جدیدی هوشنگ، احمدیان حمزه. اثر مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی با امید به تحصیل در دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :385-395

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8568-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، yyarahmadi@gmail.com
چکیده:   (177 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانی مرحله عبور از کودکی به بزرگسالی که با تغییرات عظیم فیزیولوژیک، روانی و اجتماعی همراه است و این تغییرات می‌تواند به منزله بحران یا طوفان در زندگی نوجوان باشد. این پژوهش با هدف بررسی میزان اثر مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیبهای روانی اجتماعی با امید به تحصیل در دانشآموزان انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد که جامعه آماری و نمونه آماری حدود 1050 نفر در 26 مدرسه بود که از این تعداد 14 مدرسه ناحیه 1 و 12 مدرسه ناحیه 2بود که بر اساس روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای  متناسب انتخاب  شد. با توجه به حجم 1050 نفری جامعه آماری، نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید که تعداد آن تقریبا برابر با281 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش عبارت بود از گرایش به آسیبهای روانی- اجتماعی با پرسشنامه 60 سوالی هنجاریابی شده توسط عروجی، مرضیه(1395) با طیف 5 گزینه ای لیکرت و برای جمع آوری داده­های مربوط به امید به تحصیل از مقیاس امید تحصیلی سهرابی و سامانی (۲۰۱۱) بر مبنای نظریه امید اسنایدر و پرسشنامه امید شوری و اسنایدر، استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیبهای روانی اجتماعی بر امید به تحصیل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سنندج تأثیر دارد؛ پس از خارج کردن تأثیر پیش‌آزمون، اختلاف معناداری بین میانگین نمرات میزان امید به تحصیل دانشآموزان دو گروه در پس آزمون آموزش برنامه‌ی آموزشی پیش‌بینی شده بر اساس مدل مذکور وجود دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های پژوهش می‌توان گفت که مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیبهای روانی اجتماعی بر امید به تحصیل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سنندج مؤثر است.
متن کامل [PDF 815 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb