Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.R.REC.1402.043
Clinical trials code: 01
Hosseinmardi Z, Asgharnejad Farid A A, Taheri A. The Relationship between Resilience, Self-Esteem and School Satisfaction with Happiness through the Mediation of Self-Efficacy in Female Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8567-fa.html
حسین مردی زهرا، اصغر نژاد فرید علی اصغر، طاهری افسانه. رابطه تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه با شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی در دانش آموزان دختر. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8567-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، asgharnejad.ali@gmail.com
چکیده: (257 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل متعددی با افزایش سطح خودکارآمدی در دانش آموزان ارتباط دارد که افزایش خودکارآمدی منجر به بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان میشود و با توجه به اهمیت خودکارآمدی هدف این پژوهش تعیین رابطه تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه با شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی در دانش آموزان دختر بود.
روشکار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم مناطق 2 و 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند. حجم نمونه 400 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، تاب آوری کانر و دیویدسون، عزت نفس کوپر اسمیت، خودکارآمدی نوجوانان موریس و خرده مقیاس رضایت از مدرسه مربوط به مقیاس چند بُعدی رضایت از زندگی دانش آموزان صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامهها به ترتیب 93/0، 91/0، 89/0 و 88/0 و 88/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. دادهها با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل رابطه تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه با شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی برازش مناسبی داشت. همچنین، هر سه متغیر تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه بر شادکامی اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P). علاوه بر آن، تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه با واسطه گری خودکارآمدی بر شادکامی اثر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج برای افزایش و ارتقای شادکامی دانش آموزان میتوان زمینه را برای بهبود تاب آوری، عزت نفس، رضایت از مدرسه و خودکارآمدی فراهم کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی