Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC. 1403.120
Clinical trials code: 01
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، mohammadhami@yahoo.com
چکیده: (192 مشاهده)
زمینه و هدف: مدیریت استعداد به شیوه آکادمیک میتواند در توسعه ورزش و ارتقاء اجتماعی کمک کند. لذا هدف این مطالعه الگوی توسعه آکادمیهای ورزشی با رویکرد توسعه استعداد بود.
روش کار: رویکرد این تحقیق آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی خبرگان و متخصصان مدیریت ورزشی و مدیران آکادمیهای ورزشی بودند که به شیوه هدفمند و تاکتیک گلوله برفی تعداد 17 نفر از آنان بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در بخش کیفی تحقیق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته بود و در بخش کمی از پرسشنامه برآمده از بخش کیفی (محقق ساخته) استفاده گردید. این پرسشنامهها در اختیار 284 نفر از مدیران، مربیان آکادمیهای ورزشی، بازیکنان و داوران و اعضای کمیته استعدادیابی فدراسیونهای مختلف قرار گرفت. تجزیه تحلیل اطلاعات در بخش کیفی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2022 و در بخش کمی نیز با استفاده از نرمافزار Smart PLS نسخه 4 و SPSS نسخه 29 صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که 6 مقوله گرینشی شامل شاخصهای فیزیولوژیکی، شاخصهای روانشناختی، نهادهای مرتبط با آکادمی، مدیریت دانش، منابع انسانی اثرگذار و ساختار کشف و احصاء گردید. همچنین 9 مقوله اصلی و 34 مفهوم بهعنوان مقولات و مفاهیم راهبردی مدیریت استعداد در آکادمیهای ورزشی کشف و احصاء گردید و نیز در مجموع پس از دستهبندی کدهای اولیه 7 مقوله پیامدی شامل پیامدهای فنی، پیامدهای سازمانی، پیامدهای مدیریتی، پیامدهای روانشناختی، پیامدهای آرمانی، پیامدهای زیرساختی و پیامدهای اجتماعی استخراج گردید. همچنین آزمون کیفیت مدل تحقیق نشان داد مدل تحقیق از برازش و کیفیت مطلوبی برخوردار است.
نتیجهگیری: درمجموع برای مدیریت صحیح استعدادیابی در آکادمیهای ورزشی به اصول و فرایند در فدراسیونها، فاکتورهای آنتروپومتریکی، نظارت و کنترل، سازماندهی، مدیریت رویدادها، منابع انسانی شاغل در ورزش، نیروی انسانی و در نهایت تعهد نیروی انسانی توجه بیشتری شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی