Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.BABOL.REC.1401.11
Clinical trials code: 01
Hosseini S H, Ghasemzadeh K, Shojaei A A. Presenting the Model of the Impact of University Governance with the Approach of the Development of Fourth Generation Universities on Future Foresight in Babol Universities. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8548-fa.html
حسینی سیدحسن، قاسم زاده کوروش، شجاعی علی اصغر. ارائه مدل تاثیر حکمرانی دانشگاهی با رویکرد توسعه دانشگاههای نسل چهارم بر آیندهنگاری در دانشگاههای بابل. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8548-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، Koroosh_red_bass@yahoo.com
چکیده: (467 مشاهده)
زمینه و هدف: از آنجایی که حکمرانی یکی از مهمترین جنبههای آموزش عالی است و تأییر زیادی بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دارد، بهطور قابلملاحظهای تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر حکمرانی دانشگاهی با رویکرد توسعه دانشگاه های نسل چهارم بر آینده نگاری در دانشگاههای بابل به منظور ارئه مدل بود.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در رویکرد کیفی از روش دلفی و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید دانشگاه های شهرستان بابل که دارای سابقه مدیریتی بالای 10 سال و مرتبه علمی دانشیار و بالاتر بودند به تعداد 20 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند شناسایی و در مطالعه حضور پیدا کردند و براساس قانون اشباع به تعداد 10 نفر تعیین و به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
یافتهها: بین متغیر مکنون برونزا (حکمرانی دانشگاهی با رویکرد توسعه دانشگاه های نسل چهارم) با متغیر مکنون درونزا (آینده نگری)، براساس ضرایب مسیر، بار عاملی 295/0 برقرار است، همچنین به دلیل اینکه مقدار t-value (587/4) در خارج بازه (58/2 و 58/2-) قرار دارد، لذا تاثیر حکمرانی دانشگاهی با رویکرد توسعه دانشگاه های نسل چهارم بر آینده نگری در سطح 99/0معنیدار شده است.
نتیجهگیری: رابطه بین حکمرانی دانشگاهی با رویکرد توسعه دانشگاههای نسل چهارم متغیر آیندهنگاری در سطح متوسط میباشد و تاثیر حکمرانی دانشگاهی با رویکرد توسعه دانشگاههای نسل چهارم بر آیندهنگاری معنیدار شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی