Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.213
Clinical trials code: 0
Nobakht F, Mirmahdi R, Heidari H. Compare Effect of Computer Games in Working Memory and Visual-Spatial Perception in Student with Specific Learning Disorder. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8543-fa.html
نوبخت فهیمه، میرمهدی رضا، حیدری حسن. مقایسه اثر بخشی بازیهای رایانهای بر تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری- فضایی کودکان با اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8543-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده انسانی، دانشگاه پیام نور، ایران ، mirmehdy2001@yahoo.com
چکیده: (235 مشاهده)
زمینه و هدف: بازیهای رایانهای، بهویژه بازیهایی که نیاز به حل مسئله، تمرکز و حافظه دارند، ممکن است بتوانند به تقویت عملکردهای شناختی در کودکان با اختلالات یادگیری کمک کنند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی بازی های رایانه ای بر تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری فضایی کودکان با اختلال یادگیری خاص (خواندن، نوشتن، ریاضی) انجام گرفت.
روش کار: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه های سوم تا ششم مدارس دخترانه معاد و امام سجاد منطقه چهار تهران بود که حدودا سیصد نفر بودند. سی نفر از آنان به عنوان نمونه (ده نفرگروه گواه و بیست نفر گروه آزمایش) انتخاب و از طریق نمونه گیری هدفمند و گمارش تصادفی ارزیابی شدند. تمرینات در دوازده جلسه بیست دقیقهای به صورت بازی رایانه ای اجرا و برای آزمودن داده ها از ازمون حافظه ی فعال سوزان پکرینگ و ازمون ادراک دیداری فضایی فراستیگ استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری واریانس آمیخته و با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. سطح معناداری آزمون (05/0<P) در نظر گرفته شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد پس از حذف اثر پیش ازمون بین گروه گواه و آزمایش در پسآزمون تفاوت معناداری در کارکرد حافظه فعال و ادراک دیداری- فضایی وجود داشت.
نتیجه گیری: نتایج تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی با اختلال یادگیری عصب روانشناختی، نشان داد که بازی های رایانه ای شناخت محور بر بهبود کنش اجرایی در مؤلفه های حل مسئله، برنامه ریزی، سازماندهی رفتاری و هیجانی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روانشناختی، مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی