جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.213
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nobakht F, Mirmahdi R, Heidari H. Compare Effect of Computer Games in Working Memory and Visual-Spatial Perception in Student with Specific Learning Disorder. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8543-fa.html
نوبخت فهیمه، میرمهدی رضا، حیدری حسن. مقایسه اثر بخشی بازی‌های رایانه‌ای بر تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری- فضایی کودکان با اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8543-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده انسانی، دانشگاه پیام نور، ایران ، mirmehdy2001@yahoo.com
چکیده:   (175 مشاهده)
زمینه و هدف: بازی‌های رایانه‌ای، به‌ویژه بازی‌هایی که نیاز به حل مسئله، تمرکز و حافظه دارند، ممکن است بتوانند به تقویت عملکردهای شناختی در کودکان با اختلالات یادگیری کمک کنند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی بازی ­های رایانه ­ای بر تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری فضایی کودکان با اختلال یادگیری خاص (خواندن، نوشتن، ریاضی) انجام گرفت.
روش ­کار: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح آزمایشی پیش ­آزمون_پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش­آموزان پایه ­های سوم تا ششم مدارس دخترانه معاد و امام سجاد منطقه چهار تهران بود که حدودا سیصد نفر بودند. سی نفر از آنان به عنوان نمونه (ده نفرگروه گواه و بیست نفر گروه آزمایش) انتخاب و از طریق نمونه­ گیری هدفمند و گمارش تصادفی ارزیابی شدند. تمرینات در دوازده جلسه بیست دقیقه­ای به صورت بازی رایانه ­ای اجرا و برای آزمودن داده ­ها از ازمون حافظه­ ی فعال سوزان پکرینگ و ازمون ادراک دیداری فضایی فراستیگ استفاده شد. داده­ ها با استفاده از روش آماری واریانس آمیخته و با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. سطح معناداری آزمون (05/0<P) در نظر گرفته شد.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد پس از حذف اثر پیش ­ازمون بین گروه گواه و آزمایش در پس­آزمون تفاوت معنا­داری در کارکرد حافظه فعال و ادراک دیداری- فضایی وجود داشت.
 نتیجه ­گیری: نتایج تاثیر بازی­ های رایانه ­­ای شناخت­ محور بر کنش ­های اجرایی کودکان پیش ­دبستانی با اختلال یادگیری عصب­ روان­شناختی، نشان داد که بازی­ های رایانه ­­ای شناخت­­ محور بر بهبود کنش اجرایی در مؤلفه ­های حل مسئله، برنامه­­ ریزی، سازماندهی رفتاری و هیجانی کودکان پیش ­دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب­ روان­­شناختی، مؤثر است.
متن کامل [PDF 1058 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb