جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.BABOL.REC.1402.191
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi M, Sadeghi J, Akbarnataj-e Shob N, Khanmohammadi A. Determining the Effectiveness of Brain-Based Learning Training on Problem Solving Perception; Academic Resilience and Emotional Self-Awareness in High School Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8535-fa.html
عبادی مطهره، صادقی جمال، اکبر نتاج شوب نبی الله، خان محمدی ارسلان. تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر ادراک حل مسئله؛ تاب‌آوری تحصیلی و خودآگاهی هیجانی در در دانش‌آموزان متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8535-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، Jamalsadeghi48@yahoo.com
چکیده:   (200 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر ادراک حل مسئله؛ تاب­آوری تحصیلی و خودآگاهی هیجانی در در دانش آموزان متوسطه بود.
روش ­کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل غیر همسان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 387 دانش آموز دختر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی شهر سوادکوه شمالی در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل داده­اند.  تعداد 45 نفر به صورت دردسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش 15 نفره و یک گروه کنترل 15 نفره جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه ادراک حل مسئله هپنر و پترسون (1982)، پرسشنامه تاب­آوری تحصیلی ساموئلز (۲۰۰۴) و پرسشنامه خودآگاهی هیجانی ریفی و همکاران (2007) استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش یادگیری مغزمحور برگرفته از ﮐﺎیﻦ و همکاران (2005) در 8 جلسه 90 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایش انجام شد و برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر با نرم افزار SPSS18 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش یادگیری مغزمحور بر ادراک حل مسئله، تاب­آوری تحصیلی، خودآگاهی هیجانی دانش آموزان متوسطه اثر دارد. آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی و خودآگاهی هیجانی اثربخش­تر از آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بود.
نتیجه ­گیری: نتایج این مقاله می‌تواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود عملکرد عوامل روان شناختی به مشاوران تحصیلی، و معلمان با استفاده از روش آموزش یادگیری مغزمحور ارایه دهد. برای اثربخشی بیشتر آموزش یادگیری مغزمحور به نسبت آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان در دانش آموزان، می‌توان از روش‌های زیر استفاده نمود: در ابتدا، به دانش آموزان توضیح داده شود که چگونه مغز کار می‌کند و چگونه عوامل در آن تشکیل می‌شوند. توضیح دادن درباره فرآیندهای شناختی مغز و ارتباط آن با فرایند شناختی، رفتاری و هیجانی می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه فرایند شناختی، رفتاری و هیجانی ظاهر می‌شوند و چگونه می‌توانند به آن‌ها واکنش دهند. مدل آموزش راهبردهای یادگیری مغزمحور به عنوان رویکردی بسیار کوتاه مدت، ساده، تأثیرگذار و کارآمد و در عین حال اقتصادی برای آموزش به مشاوران و معلمان معرفی و پیشنهاد می­شود و مدل ترکیبی می­تواند بسیاری از محدودیت­ها را برطرف کند.
متن کامل [PDF 563 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb