Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.277
Clinical trials code: 01
Mombeni Abolfath S, Hosseini Daron Kolai S Z, Fallah V. The Effect of Individual Learning with a Cognitive Approach on Improving the Quality of Employee Training. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8516-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، s.zahra.hoseini61@gmail.com
چکیده: (277 مشاهده)
زمینه و هدف: از عوامل مهم بر توسعه کیفیت آموزش، یادگیری فردی میباشد و با توجه به بررسیهای انجام شده تاکنون پژوهشی در ارتباط با یادگیری فردی با رویکرد شناختی بر بهبود کیفیت آموزش در کارکنان انجام نشد این پژوهش با هدف ارائه مدل ساختاری تأثیر سازمان یادگیرنده بر کیفیت آموزش با میانجیگری یادگیری فردی پرسنل بانک اقتصاد نوین انجام شد.
روشکار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه متغیرهای پژوهش و در بخش کمّی شامل تمام پرسنل شعب بانک اقتصاد نوین شهر تهران به تعداد 927 بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (20 نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 272 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v2 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از شناسایی 31 شاخص (گویه) بود. مولفه های یادگیری فردی شامل عوامل درون فردی و عوامل میان فردی و نیز کیفیت آموزش شامل عوامل محسوس، کیفیت عملکرد، پاسخگویی، کیفیت تدریس و همدلی بود. نتایج دیگر نشان داد که یادگیری فردی با ضریب مسیر 604/0 تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت آموزش پرسنل بانک اقتصاد نوین استان تهران دارد.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که یادگیری فردی بر کیفیت آموزش کارکنان تأثیر دارد لذا لازم است مدیران علاوه بر تقویت مهارتهای ارتباطی کارکنان، به مسأله یادگیری فردی و کیفیت آموزش نیز توجه داشته باشند تا با اهداف سازمانی دست یابند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی