جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.096
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi P, Jalali S M, Ariya K. The Role of Psychological Commitment and Confidence Building to Increase Relational Marketing in Non-Governmental Organizations. RJMS 2024; 31 (1) :1-17
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8508-fa.html
اسدی پژمان، جلالی سید مهدی، آریا کیومرث. نقش تعهد و اعتمادسازی روانی جهت افزایش بازاریابی رابطه‌مند در سازمان‌های مردم‌نهاد. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-17

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8508-fa.html


استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، drjalali1356@gmail.com
چکیده:   (260 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود اهمیت و نقش مهم سمن­ها در جوامع مترقی امروز بشر، از آنجا که استمرار و قوت آنها در مشارکت مخاطبانی است که علاوه بر آنکه به اهداف سمن­ها باور دارند، به نحوی از انحا، در آن مشارکت می‌کنند. در حقیقت در پاره‌ایی از اوقات میزان مشارکت این دسته از مردم بنا به دلایلی نظیر رکود اقتصادی، بیماریهای همه­گیر (پاندمی)، اوضاع نامناسب سیاسی، تهدیدهای امنیتی و عدم شور و شعف و پویایی در جامعه یا غیره کاهش می‌یابد و یا پس از مدتی مشارکت، رشته­های ارتباطی مشارکت­کنندگان با سمن­ها گسسته می‌شود، در چنین وضعیتی این نیاز مهم، در سمن­ها ادراک می‌شود که چگونه می­توان مشارکتها را افزایش داد. تحقیق حاضر، پژوهشی آمیخته، با استفاده از روش تحلیل تم بوده که جامعه آماری آن در بخش کیفی، خبرگان حوزه بازاریابی و مدیران ارشد NGOها می­باشند.
روش ­کار: روش نمونه‌گیری به‌صورت گلوله برفی بوده که پس از 10 نفر به اشباع نظری رسیدند. مصاحبه­ها نیمه ساختاریافته انجام و از روش نظام‌مند اشتراوس و کوربین برای کدگذاری مصاحبه‌ها استفاده و برای اعتبار بخشی نتایج بخش کیفی، از معیار اعتماد­پذیری با قابلیت اعتماد استفاده شد. جامعه آماری بخش کمی نیز، از روش نمونه‌گیری هدفمند از 260 نفر از کارکنان در دسترس NGOها بود. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی بود و برای روایی پرسشنامه از روایی همگرا و واگرا و برای سنجش پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. داده­های گرد‌آوری ‌شده بوسیله نرم‌افزار PLS3 مورد آزمون قرار گرفتند. مدل نهایی از مجموع شرایط علی، محوری، بستر­ها و زمینه‌های لازم، راهبردها، مداخله­گرها، و پیامدها به عنوان ابعاد بازاریابی رابطه مند جهت افزایش مشارکت در NGOها تشکیل شد.
یافته­ها: بعد از تحلیل بخش کمی، تمامی ضریب مسیرها در مدل معنادار بودند و مورد تایید قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد این الگوی بازاریابی رابطه مند، می‌تواند به بهبود مشارکت و ارتقای NGOها کمک نماید.
متن کامل [PDF 1476 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb