Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.096
Clinical trials code: 0
Asadi P, Jalali S M, Ariya K. The Role of Psychological Commitment and Confidence Building to Increase Relational Marketing in Non-Governmental Organizations. RJMS 2024; 31 (1) :1-17
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8508-fa.html
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، drjalali1356@gmail.com
چکیده: (260 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود اهمیت و نقش مهم سمنها در جوامع مترقی امروز بشر، از آنجا که استمرار و قوت آنها در مشارکت مخاطبانی است که علاوه بر آنکه به اهداف سمنها باور دارند، به نحوی از انحا، در آن مشارکت میکنند. در حقیقت در پارهایی از اوقات میزان مشارکت این دسته از مردم بنا به دلایلی نظیر رکود اقتصادی، بیماریهای همهگیر (پاندمی)، اوضاع نامناسب سیاسی، تهدیدهای امنیتی و عدم شور و شعف و پویایی در جامعه یا غیره کاهش مییابد و یا پس از مدتی مشارکت، رشتههای ارتباطی مشارکتکنندگان با سمنها گسسته میشود، در چنین وضعیتی این نیاز مهم، در سمنها ادراک میشود که چگونه میتوان مشارکتها را افزایش داد. تحقیق حاضر، پژوهشی آمیخته، با استفاده از روش تحلیل تم بوده که جامعه آماری آن در بخش کیفی، خبرگان حوزه بازاریابی و مدیران ارشد NGOها میباشند.
روش کار: روش نمونهگیری بهصورت گلوله برفی بوده که پس از 10 نفر به اشباع نظری رسیدند. مصاحبهها نیمه ساختاریافته انجام و از روش نظاممند اشتراوس و کوربین برای کدگذاری مصاحبهها استفاده و برای اعتبار بخشی نتایج بخش کیفی، از معیار اعتمادپذیری با قابلیت اعتماد استفاده شد. جامعه آماری بخش کمی نیز، از روش نمونهگیری هدفمند از 260 نفر از کارکنان در دسترس NGOها بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی بود و برای روایی پرسشنامه از روایی همگرا و واگرا و برای سنجش پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. دادههای گردآوری شده بوسیله نرمافزار PLS3 مورد آزمون قرار گرفتند. مدل نهایی از مجموع شرایط علی، محوری، بسترها و زمینههای لازم، راهبردها، مداخلهگرها، و پیامدها به عنوان ابعاد بازاریابی رابطه مند جهت افزایش مشارکت در NGOها تشکیل شد.
یافتهها: بعد از تحلیل بخش کمی، تمامی ضریب مسیرها در مدل معنادار بودند و مورد تایید قرار گرفتند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد این الگوی بازاریابی رابطه مند، میتواند به بهبود مشارکت و ارتقای NGOها کمک نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی