جلد 29، شماره 11 - ( 11-1401 )                   جلد 29 شماره 11 صفحات 469-460 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Y, Sobhi A, Kiani G. Presenting the Structural Model of Academic Aspirations Based on Social Interest With the Mediating Role of Self-Differentiation in Secondary School Students of Zanjan City. RJMS 2023; 29 (11) :460-469
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8451-fa.html
قاسمی یوسف، صبحی افسانه، کیانی قمر. ارائه مدل ساختاری آرزوهای تحصیلی بر اساس علاقه اجتماعی با نقش میانجی خودمتمایزسازی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :460-469

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8451-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، sobhi@gmail.com
چکیده:   (332 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت آرزوهای تحصیلی و تاثیر آن بر عملکرد افراد، به ویژه در موقعیت های تحصیلی و نقش آن در موفقیت و آینده دانش آموزان، شناسایی پیش بین­ها و عوامل موثر بر آن می­تواند گامی در جهت شناسایی و رفع مشکلات انگیزشی یادگیرندگان در محیط آموزشی باشد؛ لذا این پژوهش با هدف، ارائه مدل ساختاری آرزوهای تحصیلی بر اساس علاقه اجتماعی با نقش میانجی خودمتمایزسازی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند، تعداد 400 نفر را روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای آرزوهای تحصیلی حسنی و همکاران (1393)، علاقه اجتماعی سهامی (2011) و خودمتمایزسازی اسکورن و فریدلندر (1998) استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-V23 و Amos-V8.8 استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج نشان داد اثر مستقیم علاقه اجتماعی بر خودمتمایزسازی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان معنادار نیست (05/0<P). اثر مستقیم خودمتمایزسازی بر آرزوهای تحصیلیِ دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان معنادار نیست (05/0<P). اثر غیرمستقیم علاقه اجتماعی بر آرزوهای تحصیلیِ دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان از طریق تمایز یافتگی معنادار نیست (05/0<P). لذا توجه به متغیرهای مذکور در پیشگیری و طراحی درمان‌های مناسب‌تر به پژوهشگران و درمانگران یاری می‌رساند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان اذعان داشت که با افزایش خودمتمایزسازی، علاقه اجتماعی و آرزوهای تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر زنجان، می‌توان به افزایش موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کرد.
متن کامل [PDF 695 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb