Research code: IR.TUMS.SPH.REC.1401.081
Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1401.081
Clinical trials code: IR.TUMS.SPH.REC.1401.081
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، sadeghir@tums.ac.ir
چکیده: (1749 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پاندمی کووید - 19 به عنوان یک چالش جهانی ضرورت پاسخهای سریع و صحیح به بحرانهای سلامتی و دستیابی به استراتژیهایی مانند مداخلات آموزشی دیجیتال برای مدیریت همه گیریهای احتمالی در آینده را بیش از پیش نمایان نمود. پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتبارسنجی محتوای آموزشی مجازی در پیشگیری و کنترل کووید - 19 در مادران باردار و ارائه دهندگان خدمات سلامت انجام شد.
روش کار: این مطالعه با استفاده از اطلاعات سامانه سیب (01/12/1398الی29/12/1400) با استفاده از اطلاعات 4124 نفر از زنان باردار و زایمان کرده (با و بدون سابقه ابتلا به کووید) دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. پس از استخراج پیامدهای نامطلوب و شایع (مسائل پزشکی و جراحی-عوارض مامایی وبیماریهای مادر)، محتواهای آموزشی با بهره گیری از روشهای مدرن آموزش مجازی (کتاب الکترونیکی- اینفوگرافی- موشن گرافی- مصاحبه- کلیپ کوتاه) جهت گروههای هدف (مادران باردار و مراقبین سلامت) تدوین و اعتبارسنجی محتوایی و ساختاری گردید.
یافته ها: در بررسی روایی محتوا مقدار مطلوب یعنی نسبت روایی محتوا بیش از 0/62 و شاخص روایی محتوا بیشتر از 0/79 حاصل گردید. طی اعتبار سنجی انجام شده، بسته تدوین شده از نظر متخصصان و مادران باردار مناسب و قابل اجرا است. به طوری که درصد توافق متخصصین در مورد مطلوبیت محتوای آموزشی87/5 در مادران باردار 86% ودر مراقبین بهداشتی 93% بود. محتوای آموزشی در جنبههای محتوایی و ساختاری در هر دو گروه مطلوب گزارش شد.
نتیجه گیری: محتوای آموزشی تدوین شده از روایی و پایایی مطلوب جهت ارائه آموزش اقدامات مناسب به منظور کاستن از عوارض و پیامدهای نامطلوب قابل پیشگیری کووید - 19 برخوردار بوده و مناسب و قابل اجرا است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت