Research code: IR.TUMS.SPH.REC.1401.081
Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1401.081
Clinical trials code: IR.TUMS.SPH.REC.1401.081
Azizi Mianaii Z, Sadeghi R, Tol A, Shariat M, Tedadi Y, Zohari M. Compilation and Validation of Virtual Educational Content for Preventing and Controlling COVID-19 among Pregnant Women and Healthcare Providers. RJMS 2024; 31 (1) :1-14
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8445-fa.html
عزیزی میانایی زینب، صادقی رویا، طل آذر، شریعت مامک، تعدادی یاسر، زهری محدثه. تدوین و اعتبار سنجی محتوای آموزشی مجازی (دیجیتال) در زمینه پیشگیری و کنترل کووید-19 در مادران باردار و ارائه دهندگان خدمات سلامت. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-14
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8445-fa.html
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، sadeghir@tums.ac.ir
چکیده: (1873 مشاهده)
زمینه و هدف: پاندمی کووید - 19 به عنوان یک چالش جهانی ضرورت پاسخهای سریع و صحیح به بحرانهای سلامتی و دستیابی به استراتژیهایی مانند مداخلات آموزشی دیجیتال برای مدیریت همهگیریهای احتمالی در آینده را بیش از پیش نمایان نمود. پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتبارسنجی محتوای آموزشی مجازی در پیشگیری و کنترل کووید - 19 در مادران باردار و ارائهدهندگان خدمات سلامت انجام شد.
روش کار: این مطالعه با استفاده از اطلاعات سامانه سیب (01/12/1398الی29/12/1400) با استفاده از اطلاعات 4124 نفر از زنان باردار و زایمان کرده (با و بدون سابقه ابتلا به کووید) دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. پس از استخراج پیامدهای نامطلوب و شایع (مسائل پزشکی و جراحی-عوارض مامایی وبیماریهای مادر)، محتواهای آموزشی با بهرهگیری از روشهای مدرن آموزش مجازی (کتاب الکترونیکی- اینفوگرافی- موشنگرافی- مصاحبه- کلیپ کوتاه) جهت گروههای هدف (مادران باردار و مراقبین سلامت) تدوین و اعتبارسنجی محتوایی و ساختاری گردید.
یافته ها: در بررسی روایی محتوا مقدار مطلوب یعنی نسبت روایی محتوا بیش از 62/0 و شاخص روایی محتوا بیشتر از 79/0 حاصل گردید. طی اعتبار سنجی انجام شده، بسته تدوین شده از نظر متخصصان و مادران باردار مناسب و قابل اجرا است. به طوری که درصد توافق متخصصین در مورد مطلوبیت محتوای آموزشی 5/87%، در مادران باردار 86% ودر مراقبین بهداشتی 93% بود. محتوای آموزشی در جنبههای محتوایی و ساختاری در هر دو گروه مطلوب گزارش شد.
نتیجهگیری: محتوای آموزشی تدوین شده از روایی و پایایی مطلوب جهت ارائه آموزش اقدامات مناسب به منظور کاستن از عوارض و پیامدهای نامطلوب قابل پیشگیری کووید - 19 برخوردار بوده و مناسب و قابل اجرا است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت