جلد 29، شماره 7 - ( 7-1401 )                   جلد 29 شماره 7 صفحات 213-204 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharpour P, Nematolhah Zadeh Mahani K. The Relationship between Metacognition, Emotional Schema and Rumination with Obsessive Beliefs of Second Year High School Students in Zarand City. RJMS 2022; 29 (7) :204-213
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8401-fa.html
افشار پور پریا، نعمت اله زاده ماهانی کاظم. رابطه فراشناخت، طرحواره هیجانی و نشخوار فکری با باورهای وسواسی دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر زرند. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (7) :204-213

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8401-fa.html


کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، Afsharpourparia94@gmail.com
چکیده:   (211 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال وسواسی-جبری  یکی از ناتوان کننده­ترین اختلالات است و شرایطی است که در آن، بیمار دارای وسواس­های فکری و یا وسواس­های عملی  و یا هر دو، می­باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فراشناخت، طرحواره هیجانی و نشخوار فکری با باورهای وسواسی دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر زرند صورت گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر زرند در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 1183 نفر بود که 291 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فراشناخت انیل و عابدی (1996)، پرسشنامه طرحواره های هیجانی لیهی (2002)، پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما و مورو (1987) و پرسشنامه باورهای وسواسی (OBQ-44) بود. جهت تحلیل و تجزیه داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره توسط نرم افزار spss-26 استفاده گردید.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که بین متغیرهای فراشناخت با باورهای وسواسی (30/0-r=) و نیز بین طرحواره هیجانی با باورهای وسواسی (22/0-r=) رابطه منفی معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. همچنین بین متغیرهای نشخوار فکری با باورهای وسواسی (38/0r=) و طرحواره­های هیجانی (27/0r=) رابطه مثبت معنادار و بین نشخوار فکری با  فراشناخت (26/0- r=) رابطه منفی معنادار در سطح 001/0 را نشان داد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای نشخوارفکری، فراشناخت و طرحواره هیجانی، به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین باورهای وسواسی دارند.
نتیجه‌گیری: نتایج تاییدکننده رابطه معنادار بین متغیرهای فراشناخت و طرحواره هیجانی با باورهای وسواسی به صورت معکوس و بین متغیرهای نشخوار فکری با باورهای وسواسی رابطه مثبت معنادار است. همچنین متغیرهای فراشناخت، طرحواره هیجانی، نشخوارفکری، قادر به پیشبین معنادار باورهای وسواسی بودند. همچنین مولفه­های پیشبین تبیین معناداری از باورهای وسواسی ارائه دادند.
متن کامل [PDF 1070 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb