Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.221
Clinical trials code: 0
Moradi A, Tabe Bordbar F, Khosravi S. Determining the Mediating Role of Resilience in the Relationship between Attachment Styles (Secure, Avoidant, Ambivalent) and Suicidal Thoughts in College Students. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8320-fa.html
مرادی علیرضا، تابع بردبار فریبا، خسروی صدراله. تعیین نقش میانجی تابآوری در رابطه سبکهای دلبستگی (ایمن، اجتنابی، دوسوگرا) با افکار خودکشی در دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8320-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، TabeBordbar@pnu.ac.ir
چکیده: (314 مشاهده)
زمینه و هدف: در سراسر جهان، سالانه حدود 1 میلیون نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست میدهند که پانزدهمین علت مرگ و میر است. تخمینزده میشود؛ لذا هدف این مطالعه تعیین نقش میانجی تابآوری در رابطه سبکهای دلبستگی (ایمن، اجتنابی، دوسوگرا) با افکار خودکشی در دانشجویان است.
روشکار: جامعه آماری این مطالعه همبستگی، شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز در سال 1402-1401 بود که براساس آمار کسب شده از آموزش دانشگاه آزاد شیراز معادل 19635 نفر بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و با توجه به محاسبات حجم نمونه 380 نفر تعیین گردید. از پرسشنامه سبک های دلبستگی کولینز و رید (1990)، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳)، افکار خودکشی بک(1961) استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهایSPSS و Lisrel استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ایمن تاثیر مستقیم و معنادار بر تابآوری و تاثیر معکوس و معنادار بر افکار خودکشی دارد و در عین حال، تابآوری تاثیر معکوس و معنادار بر افکار خودکشی دارد. همچنین نتایج نشان داد که نقش میانجی تابآوری در تاثیر سبکهای دلبستگی(ایمن، اجتنابی، دوسوگرا) بر افکار خودکشی دانشجویان معنادار است.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با توجه به اینکه سبکهای دلبستگی، یکی از زمینههای بروز بسیاری از مشکلات عاطفی- روانی- خلقی در افراد است، پیشنهاد میشود که در کلاسهای پیش از ازدواج، یا کلاسهای دورهی بارداری و ... برای والدین، دورههای آموزشی برگزار شود و نحوهی صحیح ارتباط والدین با فرزند به زوجین آموزش داده شود تا در آینده فرزندان دچار مشکل نشوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی