جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.BABOL.REC.1402.082
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh Sharme M, Esmaili A A, Hosseinzadeh B. Presenting the Green School Model in Elementary School. RJMS 2023; 30 (7) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8290-fa.html
ابراهیم زاده شرمه مریم، اسماعیلی عبدالله علی، حسین زاده بابک. ارائه مدل مدرسه سبز در مقطع ابتدایی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8290-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، sharamae@yahoo.com
چکیده:   (331 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از این تحقیق بررسی و شناخت مولفه­ها و ابعاد مدرسه سبز به منظور طراحی و ارایه مدل مناسب می­باشد.
روش کار: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت آن به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده­ها، آمیخته (کمی کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل (اعضا هیات علمی دانشگاه ، مدیران اداری و مالی آموزش و پرورش و معلمان و متخصصان محیط زیست و در بخش کمی تمامی معلمان زن و مرد شاغل در مدرسه ابتدایی استان مازندران بودند. در بخش کیفی ۲۵ نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند در بخش کمی هم بر اساس فرمول کوکران تعداد 296 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که در نیمسال تحصیلی دوم ۱۳۹۹-۱۴۰۰ از گروه نمونه مصاحبه به عمل آمد. مرحله کمّی از پرسشنامه محقق‌ساخته مدل مدرسه سبز در مقطع ابتدایی بر اساس مقیاس ۵ درجه­ای لیکرت استفاده شد. تحلیل‌های آماری با کمک نرم‌افزارهای SPSS و LiSREL انجام شد.
یافته­ ها: نتایج کمّی و کیفی پژوهش نشان داد که ۸ مقوله اصلی و ۱۶ زیر مولفه و ۱۱۱شاخص برای طراحی مدارس سبز مورد نیاز است. 
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان کرد ایجاد مدرسه­هایی با رویکرد محیط زیستی و شبیه باغ به گونه­ای که باعث ایجاد آرامش و نشاط و آماده سازی و تربیت نسلی برای آینده و پاسخگویی به نیاز درونی دانش آموز شود امری ضروری به حساب می‌آید.
متن کامل [PDF 1205 kb]   (529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb