Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1400.108
Clinical trials code: IR.IAU.CTB.REC.1400.108
دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، smahfoozpour@yahoo.com
چکیده: (578 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار با توجه به الگوی مشارکت بیمار، در سازمانها حایز اهمیت میباشد. هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی مشارکت بیمار در ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار بود.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و تربت حیدریه بودند که 536 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته مشارکت بیماران در ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار استفاده شد. پایایی 93/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار LIZREL نسخه 10 استفاده شد. سطح آلفا 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: طبق نتایج این مطالعه، در زمینه پیادهسازی مشارکت بیمار در ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان ها باید قبل از هر چیزی به تقویت بعد «پاسخگو بودن در قبال اشتباهات» توجه نمود که از دید کارکنان بیمارستان بیشترین تاثیر را در تحقق مشارکت بیمار در ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار دارد. پس از آن تقویت بعدهای «اخلاقیات و رهبری اخلاق مدار»، «سازماندهی و کنترل سازمانی»، «ویژگیهای بیمار»، «دادن حس کنترل و فعالیت های مشارکتی به بیمار»، «کار تیمی»، «مدیریت و رهبری»، «برنامهریزی نیروی انسانی»، «تعامل پزشک با بیمار»و بعد «ارزیابی بیمار» در درجه اهمیت بعدی قرار دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که tهمه مسیرهای بین عاملهای تحقیق برابر و بزرگتر از 1/96 بود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که برازش مدل کلی پژوهش مناسب و قوی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت