Research code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Clinical trials code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Ostadpour M, Emadian S O, Fakhri M K. The Effectiveness of Computerized Cognitive Rehabilitation Training on Attention and Working Memory of Children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. RJMS 2025; 32 (1) :1-16
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8280-fa.html
استادپور مهسا، عمادیان سیده علیا، فخری محمدکاظم. اثربخشی آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر توجه و حافظهکاری کودکان مبتلا به اختلال نقص-توجه/بیشفعالی. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-16
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8280-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian2012@yahoo.com
چکیده: (1354 مشاهده)
زمینه و هدف: راهبردهای درمانی در دسترس برای درمان نارسایی توجه/ بیشفعالی شامل روشهای دارویی و غیر دارویی است. پژوهش با هدف اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه ای بر توجه و حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود. تعداد 30 کودک 7 تا 11 سال مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی مراجعه کننده به روانپزشکان اطفال و روانشناسان کودک شهر تهران در ماههای فروردین تا شهریور سال 1401 با روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از نرم افزار IVA و آزمون حافظهکاری وکسلر (WISC-R) بهره برده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر توجه و حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی اثربخش بود (01/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، آموزش بازتوانی شناختی رایانهای میتواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود توجه و حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی