Research code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Clinical trials code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034

XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian2012@yahoo.com
چکیده:   (257 مشاهده)
مقدمه و هدف‌: پژوهش با هدف اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه­ای بر توجه و حافظه­کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص­توجه/بیش­فعالی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش کلیه کودکان 7 تا 11 سال مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش­فعالی مراجعه کننده به روانپزشکان اطفال و روانشناسان کودک شهر تهران در ماه­های فروردین تا شهریور سال 1401 بودند که از بین آنها با روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی 15 نفری جایگزین شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از نرم افزار IVA و آزمون حافظه‌کاری وکسلر(WISC-R) بهره برده شد. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS و آزمون­های تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای بر توجه و حافظه­کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص­توجه/بیش­فعالی اثربخش بود (p<0/01 ).
نتیجهگیری: آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای می­تواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود توجه و حافظه­کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص­توجه/بیش­فعالی باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb