Research code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Clinical trials code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian2012@yahoo.com
چکیده: (257 مشاهده)
مقدمه و هدف: پژوهش با هدف اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهای بر توجه و حافظهکاری کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش کلیه کودکان 7 تا 11 سال مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی مراجعه کننده به روانپزشکان اطفال و روانشناسان کودک شهر تهران در ماههای فروردین تا شهریور سال 1401 بودند که از بین آنها با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی 15 نفری جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از نرم افزار IVA و آزمون حافظهکاری وکسلر(WISC-R) بهره برده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر توجه و حافظهکاری کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی اثربخش بود (p<0/01 ).
نتیجهگیری: آموزش بازتوانی شناختی رایانهای میتواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود توجه و حافظهکاری کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی