جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034
Clinical trials code: IR.IAU.SARI.REC.1401.034


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ostadpour M, Emadian S O, Fakhri M K. The Effectiveness of Computerized Cognitive Rehabilitation Training on Attention and Working Memory of Children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. RJMS 2025; 32 (1) :1-16
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8280-fa.html
استادپور مهسا، عمادیان سیده علیا، فخری محمدکاظم. اثربخشی آموزش بازتوانی شناختی رایانه‌ای بر توجه و حافظه‌کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص-توجه/بیش‌فعالی. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-16

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8280-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian2012@yahoo.com
چکیده:   (1354 مشاهده)
زمینه و هدف: راهبردهای درمانی در دسترس برای درمان نارسایی توجه/ بیش‌فعالی شامل روش‌های دارویی و غیر دارویی است. پژوهش با هدف اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه ­ای بر توجه و حافظه­ کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص­ توجه/بیش­فعالی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی بود. تعداد 30 کودک 7 تا 11 سال مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش­فعالی مراجعه کننده به روانپزشکان اطفال و روانشناسان کودک شهر تهران در ماه­های فروردین تا شهریور سال 1401 با روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای جمع­آوری اطلاعات از نرم افزار IVA و آزمون حافظه‌کاری وکسلر (WISC-R) بهره برده شد. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS و آزمون­های تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ ای بر توجه و حافظه­ کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص ­توجه/بیش ­فعالی اثربخش بود (01/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، آموزش بازتوانی شناختی رایانه­ای می­تواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود توجه و حافظه ­کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص ­توجه/بیش ­فعالی باشد.
 
متن کامل [PDF 660 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb