جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.003
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarabi Asl T, Azmondeh M, Vahedi S, livarjani S. Designing and Determining the Effectiveness of the Moral Psychology Model on Self-View and Moral Behavior Among Bully Students. RJMS 2023; 30 (7) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8260-fa.html
سرابی اصل تورج، آزموده معصومه، واحدی شهرام، لیورجانی شعله. طراحی و تعیین اثربخشی مدل روانشناسی اخلاقی بر خویشتن‌نگری و رفتار اخلاقی در بین دانش‌آموزان قلدر. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8260-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، Mas_azemod@yahoo.com
چکیده:   (453 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل روانشناسی اخلاقی و تعیین اثربخشی آن بر خویشتن نگری و رفتار اخلاقی دربین دانش‌آموزان قلدر دوره دوم متوسطه شهر تبریز انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از روش  اکتشافی متوالی بود که در دو مرجله انجام شد. در بخش کیفی با هدف شناسایی ابعاد و شاخص‌های اخلاقی مؤثر بر قلدری، از روش فراترکیب  استفاده گردید که در آن با استفاده از روش هفت مرحله ای سندلوسکی و بارسو و با بررسی در منابع اطلاعاتی و مقالات علمی ده سال اخیر 56 منبع برای تجزیه و تحلیل  نهایی انتخاب شد. دربخش کمی به منظور اعتبار‌سنجی ابعاد و شاخص‌ها‌ از منظر خبرگان از روش دلفی فازی استفاده شد. در این بخش شاخص‌ها و ابعاد در اختیار 12 خبره قرار گرفت.
یافته‌ها: بر اساس یافته های این تحقیق مدل روانشناسی اخلاقی در 5 بعد (عوامل روانشناختی اخلاقی فردی، عوامل روانشناختی اخلاقی مرتبط با همسالا، عوامل روانشناختی اخلاقی مرتبط با والدین، عوامل روانشناختی اخلاقی مرتبط با مدرسه و عوامل روانشناختی اخلاقی مرتبط به محل زندگی) و  20 شاخص  شناسایی شد که در بخش دلفی توسط  12 خبره مورد تایید قرار گرفت و در نهایت مدل تحقیق ارائه شد.
نتیجه‌گیری: از این نتایج می توان نتیجه گرفت این تحقیق میتواند مدلی در حوزه  مشاوره روانشناسی اخلاقی به روانشناسان ارائه دهد.
متن کامل [PDF 674 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb