Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.237
Clinical trials code: 01
Ebrahimnezhad Zoghalchali S N, Safarian Hamedani S, Taghvaie Yazdi M. Presenting a Qualitative Model of Educational Research Policy in Universities of Medical Sciences. RJMS 2024; 31 (1) :1-9
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8218-fa.html
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، snhrm3000@yahoo.com
چکیده: (571 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشگاه به عنوان مرکزی آموزشی، نیاز به نیروهایی متخصص، آموزش دیده و دلسوز دارد تا اهداف دانشگاه را به سرانجام برسانند. تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل کیفی سیاست پژوهی آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی انجام شده است.
روش کار: این پژوهش از نوع اکتشافی بود که در بخش کیفی تحلیل مضمون و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی بود. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی (اعضای هیئت علمی) و سازمانی (مسئولین دانشگاه های آزاد اسلامی) و در بخش کمی شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان مازندران بود. حجم نمونه در بخش کیفی 12 مصاحبه شونده با توجه به اصل اشباع و روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی 242 نفر بر اساس محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی خوشهای مرحله ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه های نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته 62 گویهای برگرفته از مبانی نظری، پیشینه پژوهش و مصاحبه با خبرگان بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمّی شامل مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که متغیر سیاست پژوهی دانشگاهی دارای 6 بعد سیاستهای آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی، مالی و اداری، بین المللی و محیط زیستی بود و متغیر سیاستگذاری آموزشی شامل ابعاد محتوای آموزش، کیفیت آموزش، مالی و بودجه، نظارت و ارزیابی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و زبانی بود. نتایج مبین این مسئله بود که بین متغیر سیاست پژوهی دانشگاهی و سیاستگذاری آموزشی، بر حسب مقادیر R2 رابطه علی و همبستگی با مقدار 473/0 و مقدار ضریب مسیر برابر 560/0 وجود دارد ودر حدود 56 درصد از مولفهها و ابعاد سیاستگذاری آموزشی توسط مولفهها و ابعاد سیاست پژوهی دانشگاهی تعیین میشوند.
نتیجهگیری: به طور کلی با توجه به نتایج مطالعه میتوان نشان داد ارائه مدل کیفی سیاست پژوهی آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی میتواند در آموزش از اهمیت ویژهای برخوردار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی