Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.1
Clinical trials code: 01
Hasanimoghaddam B, Hoseini Daronkolaei S Z, Hoseinzadeh B. Identifying the Dimensions of the Intellectual Style of Professors with a Psychological Approach in Babol Universities. RJMS 2023; 30 (7) :1-8
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8216-fa.html
حسنی مقدم بنت الهدی، حسینی درون کلائی سیده زهرا، حسین زاده بابک. شناسایی ابعاد سبک فکری اساتید با رویکرد روانشناختی در دانشگاههای بابل. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-8
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8216-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، s.zahra.hoseini61@gmail.com
چکیده: (365 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از جمله مهمترین نهادها در تمامی کشوررها هستند که در واقع تربیت کننده نیروی کار و شهروندان هر کشوری محسوب میشوند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد سبک فکری اساتید با رویکرد روانشناختی در دانشگاههای بابل بود.
روش کار: این مطالعه کاربردی با رویکردی مختلط با استفاده از یک رویکرد کیفی و کمی با طرح اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی از روش دلفی استفاده شده و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل اساتید رشته های مدیریت که در زمینه موضوع پژوهش خبره بودند به تعداد 23 نفر مورد شناسایی قرار گرفته که 14 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند و براساس قانون اشباع انتخاب شدند و 2100 نفر از مدیران و معاونین واحدها، کارکنان ارشد شرکت شهروند در بخش کمی قرار داشتند که 325 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه محقق ساخته استراتژی منابع انسانی با رویکرد تئوری نقاط مرجع استراتژیک و پرسشنامه های رفتار اخلاقی لوزیر و پرسشنامه پرسشنامه سلامت سازمانی مایلز استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و روایی سازه آنها با بار عاملی بیشتر از 5/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، آزمون فریدمن و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بعد از انجام سه راند تکنیک کیفی دلفی، 8 مولفه بشرح مولفه مدیریت عملکرد، آموزش نیروی انسانی، برنامه ریزی، جذب نیروی انسانی، سازماندهی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی چابک و حفظ نیروی انسانی برای پرسشنامه استراتژی منابع انسانی تعیین گردید که بالاترین ضریب استاندارد (0.911) مربوط به مولفه آموزش نیروی انسانی از مولفه های بعد راهبردی و کم ترین مقدار مربوط به مولفه حفظ نیروی انسانی با ضریب استاندارد (0.471) از مجموعه مولفه های بعد راهبردی بود. همچنین، مولفه "مدیریت عملکرد" با میانگین رتبه ای 5.22 بالاترین رتبه را دارا بود.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان اذعان داشت که شناسایی ابعاد سبک فکری اساتید با رویکرد روانشناختی در دانشگاه های بابل نقش بسزایی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی