جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.B.REC.1403.113
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kavand R, Esmaili T. Factors Affecting the Formation of Psychological and Sociological Identity of Women: Case Study (Women over 18 Years Old in Behbahan City). RJMS 2025; 32 (1) :1-15
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8212-fa.html
کاوند رضا، اسماعیلی طیبه. بررسی عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت روانشناختی و جامعه شناختی زنان: مطالعه موردی (زنان بالای 18 سال شهرستان بهبهان). مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-15

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8212-fa.html


استادیار، گروه روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، Reza.kavand@Abru.ac.ir
چکیده:   (1319 مشاهده)
زمینه و هدف: تناقض بین سنت و مدرنیته، هویت زن ایرانی را نیز دچار چالش کرده است از طرفی ارزش‌های سنتی و از سوی دیگر ارزش‌های مدرن زن ایرانی را بین انتخاب هویت سنتی یا هویت مدرن یا پیوندی از هر دو، دچار سرگردانی کرده است، عوامل مختلفی بر شکل گیری هویت زنان تاثیر گذار است. در همین راستا این پژوهش  با هدف  بررسی عوامل جامعه شناختی و روانشناختی تاثیرگذار بر شکل گیری هویت زنان شهرستان بهبهان  انجام شده است.
روش  کار: این تحقیق باروش کمی، و با استفاده از تکنیک پرسش­نامه انجام گرفته است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر بوده و روش نمونه گیری، خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تصادفی ساده است. پس از جمع آوری پرسش­نامه‌ها، اطلاعات به دست آمده به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته­های توصیفی پژوهش نشان می­دهد که بیشتر از نیمی از زنان وضعیت هویت مندی شان و نوع نگرش شان به هویت زنانه در سطح متوسط رو به بالا است. یافته­های نتایج تبیینی نشان می­دهد میزان همبستگی متغیرهای مستقل و وابسته 37/0 است و متغیر جامعه پذیری مدرن با 43/0 تأثیر بیشتری بر روی هویت زنان مورد مطالعه دارد.. بر حسب یافته­های تحلیلی حاصل از رگرسیون چند متغیره، به ترتیب متغیر مستقل جامعه پذیری سنتی 38/0، میزان دینداری 36/0 ، میزان استفاده از رسانه‌های نوین 29/0، دینداری مدرن22/0، دینداری سنتی 17/0 بر هویت زنان  تأثیر می‌گذارند.
نتیجه‌گیری: از مطالعه انجام شده می‌توان استنتاج کرد که هویت زنان زنان مورد مطالعه بیش از اینکه هویتی سنتی باشد، هویتی مدرن است و بیش از اینکه زنان مورد مطالعه متاثر از عوامل سنتی در شکیلگیری هویتشان باشند متاثر از عوامل مدرن قرار دارند.
واژه‌های کلیدی: هویت، زنان، سنت، مدرن، هویت تلفیقی
متن کامل [PDF 710 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: موردنگاري | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb