جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.152
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi Vasoklaei A, Khatir Pasha K, Hashem Nejad Abersi F. Presenting the Model of the Effect of Professional Ethics with the Approach of Higher Health Education on the Responsibility of Academic Staff Members of Universities of Medical Sciences in the First Region. RJMS 2024; 31 (1) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8185-fa.html
مهدوی واسوکلائی عسکری، خطیر پاشا کیومرث، هاشم نژاد آبرسی فاطمه. ارائه مدل تأثیر اخلاق حرفه‌ای با رویکرد آموزش عالی سلامت بر مسئولیت‌پذیری اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-13

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8185-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران ، Kiu.pasha@gmail.com
چکیده:   (236 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، آموزش عالی به ویژه در حوزه سلامت، با چالش‌های متعددی در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی روبرو بوده است. لذا هدف کلی پژوهش حاضر، ارائه مدل تاثیر اخلاق حرفه ای با رویکرد آموزش عالی سلامت بر مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک بود.
روش ­کار: این پژوهش­ از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک که در زمینه موضوع پژوهش خبره هستند به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، اعضای هیات علمی دانشگاه­های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر تشکیل دادند که در بخش کیفی از روش نمونه­گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 14 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده­ها از پرسش­نامه محقق ساخته اخلاق حرفه ای با رویکرد آموزش عالی سلامت و پرسشنامه مسئولیت اجتماعی کارول استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای دارای 2 بعد فردی و آموزشی و 9 مولفه بشرح مسئولیت پذیری، صداقت، ضابطه مداری، داشتن روحیه مشارکت و کارگروهی، ایجاد انگیزه، دانش و معلومات، تدریس اثربخش، مدیریت آموزش و مهارت ارزشیابی بود که با توجه به اینکه مقدار آماره تی در ارتباط با رابطه اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی با مقدار 073/33 خارج از بازه (58/2، 58/2-) قرار دارد، لذا تاثیر اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی مثبت و معنادار شده است.
 نتیجه­گیری: به طور کلی می­توان بیان داشت که اخلاق حرفه‌ای نقشی کلیدی در تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی اعضای هیئت علمی ایفا می‌کند و لازم است دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک با تقویت رویکردهای اخلاقی در آموزش و تعامل با اعضای هیئت علمی، به بهبود مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سطح دانشگاه و جامعه کمک کنند.
متن کامل [PDF 1450 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb