Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.071
Clinical trials code: 01
Noruzi M, Usefi Saeidabadi R, Taghvaee Yazdi M. Investigating the Effect of Organizational and Psychological Climate on Knowledge Management With the Mediating Role of Employees' Organizational Empowerment Mechanisms to Provide a Model. RJMS 2023; 30 (6) :416-426
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8181-fa.html
نوروزی منوچهر، یوسفی سعیدآبادی رضا، تقوایی یزدی مریم. بررسی تأثیر جو سازمانی بر مدیریت دانش با نقش میانجی مکانیزم های توانمندسازی روانی و سازمانی و کارکنان جهت ارائه مدل. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :416-426
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8181-fa.html
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، rezayusefi2022@gmail.com
چکیده: (97 مشاهده)
زمینه و هدف: توانمندسازی روانی و سازمانی کارکنان یکی از اهداف مهم در هر سازمان و جامعه میباشد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر جو سازمانی بر مدیریت دانش با نقش میانجی مکانیزمهای توانمندساز روانی و سازمانی کارکنان جهت ارائه مدل در ادارات آموزش و پرورش استان مازندران بود.
روش کار: جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل خبرگان منتخب سازمان آموزش و پرورش استان مازندران بود، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 20 نفر تعیین شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل کارکنان ادارات آموزش و پرورش 32 منطقه و شهرستان استان مازندران بود که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 320 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سؤالات آن برگرفته از دادههای حاصل از مصاحبه بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که جو سازمانی بر مدیریت دانش با نقش میانجی مکانیزمهای توانمندساز روانی و سازمانی کارکنان تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایح نشان داد 74 درصد مدیریت دانش به ابعاد و مولفههای جو سازمانی با نقش میانجی مکانیزمهای توانمندساز روانی و سازمانی کارکنان وابسته است. یا به عبارتی عناصر و مولفههای جو سازمانی با نقش میانجی مکانیزمهای توانمندساز روانی و سازمانی کارکنان در مدیریت دانش 74 درصد موثر هستند.
نتیجهگیری: نتابج نشان داد که ادارت آموزش و پرورش استان مازندارن در راستای تحقق این مقولات گامبهگام و به تدریج با توجه به یک نقشه راه و برنامه استراتژیک درازمدت عمل نمایند و بهمنظور جامه عمل پوشاندن آن تدوین یک بر نامه عملیاتی ضرورت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی