جلد 30، شماره 6 - ( 6-1402 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 426-416 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.071
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noruzi M, Usefi Saeidabadi R, Taghvaee Yazdi M. Investigating the Effect of Organizational and Psychological Climate on Knowledge Management With the Mediating Role of Employees' Organizational Empowerment Mechanisms to Provide a Model. RJMS 2023; 30 (6) :416-426
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8181-fa.html
نوروزی منوچهر، یوسفی سعیدآبادی رضا، تقوایی یزدی مریم. بررسی تأثیر جو سازمانی بر مدیریت دانش با نقش میانجی مکانیزم های توانمندسازی روانی و سازمانی و کارکنان جهت ارائه مدل. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :416-426

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8181-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، rezayusefi2022@gmail.com
چکیده:   (97 مشاهده)
زمینه و هدف: توانمندسازی روانی و سازمانی کارکنان یکی از اهداف مهم در هر سازمان و جامعه می‌باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر جو سازمانی بر مدیریت دانش با نقش میانجی مکانیزم­های توانمندساز روانی و سازمانی کارکنان جهت ارائه مدل در ادارات آموزش و پرورش استان مازندران بود.
روش کار: جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل خبرگان منتخب سازمان آموزش و پرورش استان مازندران بود، حجم نمونه  در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 20 نفر تعیین شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل کارکنان ادارات آموزش و پرورش 32 منطقه و شهرستان استان مازندران بود که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 320 نفر تعیین شد. ابزار اندازه­گیری در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سؤالات آن برگرفته از داده­های حاصل از مصاحبه بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که جو سازمانی بر مدیریت دانش با نقش میانجی مکانیزم­های توانمندساز روانی و سازمانی کارکنان تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایح نشان داد 74 درصد  مدیریت دانش به ابعاد و مولفه­های جو سازمانی با نقش میانجی مکانیزم­های توانمندساز روانی و سازمانی کارکنان وابسته است. یا  به عبارتی عناصر و مولفه‌های جو سازمانی با نقش میانجی مکانیزم­های توانمندساز روانی و سازمانی کارکنان در مدیریت دانش 74 درصد موثر هستند.
نتیجه‌گیری: نتابج نشان داد که ادارت آموزش و پرورش استان مازندارن در راستای تحقق این مقولات گام­به­گام و به تدریج با توجه به یک نقشه راه و برنامه استراتژیک درازمدت عمل نمایند و به­منظور جامه­ عمل پوشاندن آن تدوین یک بر نامه عملیاتی ضرورت دارد.
متن کامل [PDF 977 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb