Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1400.170
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات ، abednazari@gmail.com
چکیده:   (495 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات سلامت روانی یکی از بزرگترین معضلات سلامتی در سراسر جهان و به ویژه در میان نوجوانان به شمار می‌آید. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین اثر تمرین هوازی با نمایش بدنی بر ویژگی­های روانی دختران نوجوان بود. روش کار: بدین منظور از میان دختران نوجوان داوطلب شاغل به تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان شاهینشهر استان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 در دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم 92 نفر انتخاب و بطور تصادفی به 4 گروه تمرین هوازی، تمایش ، تمرین هوازی با نمایش بدنی و کنترل تقسیم شدند. سپس آزمودنی­های گروه­های تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 الی 90 دقیقه زیر نظر محقق تمرینات مربوط به خود را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ نمرینی دریافت نکرد. در نهایت داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد هشت هفته تمرین هوازی با نمایش بدنی بر اضطراب اصلی دختران نوجوان تاثیر دارد (p=0/002) همچنین مشخص شد بین گروه تمرین هوازی با گروه­های تمرین هوازی و کنترل از یک طرف و بین گروه تمرین هوازی با نمایش بدنی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد اما بین سایر گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد. از طرف دیگر مشخص شد هشت هفته تمرین هوازی با نمایش بدنی بر فوبیا دختران نوجوان تاثیر ندارد (p=0/087). نتیجه­گیری: با توجه توصیه می­شود جهت بهبود اضطراب از تمرین هوازی با نمایش بدنی زیر نظر متخصص استفاده شود.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb