Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1400.170
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات ، abednazari@gmail.com
چکیده: (495 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات سلامت روانی یکی از بزرگترین معضلات سلامتی در سراسر جهان و به ویژه در میان نوجوانان به شمار میآید. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین اثر تمرین هوازی با نمایش بدنی بر ویژگیهای روانی دختران نوجوان بود. روش کار: بدین منظور از میان دختران نوجوان داوطلب شاغل به تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان شاهینشهر استان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 در دورههای ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم 92 نفر انتخاب و بطور تصادفی به 4 گروه تمرین هوازی، تمایش ، تمرین هوازی با نمایش بدنی و کنترل تقسیم شدند. سپس آزمودنیهای گروههای تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 الی 90 دقیقه زیر نظر محقق تمرینات مربوط به خود را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ نمرینی دریافت نکرد. در نهایت دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد هشت هفته تمرین هوازی با نمایش بدنی بر اضطراب اصلی دختران نوجوان تاثیر دارد (p=0/002) همچنین مشخص شد بین گروه تمرین هوازی با گروههای تمرین هوازی و کنترل از یک طرف و بین گروه تمرین هوازی با نمایش بدنی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد اما بین سایر گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد. از طرف دیگر مشخص شد هشت هفته تمرین هوازی با نمایش بدنی بر فوبیا دختران نوجوان تاثیر ندارد (p=0/087). نتیجهگیری: با توجه توصیه میشود جهت بهبود اضطراب از تمرین هوازی با نمایش بدنی زیر نظر متخصص استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی ورزش