جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.107
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tirgari K, Haghighatian M, Chitsaz M. Sociological and Psychological Analysis of the Effectiveness of Social Networks on the Lifestyle of Young People with Regard to the Mediating Role of Values. RJMS 2023; 30 (7) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8170-fa.html
تیرگری کلثوم، حقیقتیان منصور، چیت ساز محمدعلی. تحلیل جامعه شناختی و روانشناختی اثربخشی شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان با توجه به نقش میانجی ارزش‌ها. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-9

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8170-fa.html


دانشیار، گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران ، mansour_haghighatian@yahoo.com
چکیده:   (434 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، شاهدیم که با بالارفتن اهمیت موضوع چگونگی زندگی مردم «سبک زندگی» به عنوان یک مفهوم تازه و بکر شکل گرفته است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل جامعه شناختی و روانشناختی اثربخشی شبکه­های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان با توجه به نقش میانجی ارزش­ها بود.
روش کار: این تحقیق در قالب پارادایم اثباتی و بارویکرد کمی صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر مبتنی بر روشهای اسنادی و پیمایشی است. در این مطالعه شاخص‌های سبک زندگی مبتنی بر اصول فرهنگ ایرانی اسلامی بومی بود و ارزش‌ها در چهار بُعد ارزش‌های مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی گونه بندی شدند و نهایتا بر اساس شاخص‌های انتخاب شده گویه‌هایی طراحی شد و در قالب پرسشنامه در آمد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شهروندان جوان (یا جوانان) شهر بهشهر در استان مازندران بود که بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در کشور توسط سازمان آمار ایران، تعداد جوانان 18 تا 30 ساله شهر بهشهر حدود 48 هزار نفر بود و حجم نمونه با استفاده از نرم افزار Spss Sample Power برابر با 250 نفر به دست آمد. شیوه نمونه‌گیری در این تحقیق سهمیه‌ای متناسب با حجم بوده است. در این مطالعه برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS 21 و AMOS18 استفاده شده است.
یافته ­ها: نتایج یافته­ها نشان می­دهد که میانگین ارزش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی بالاتر از حد متوسط بود و آماره‌های فوق‌ به ترتیب از بیشترین به کمترین میانگین به این صورت بوده‌اند 1. ارزش‌های مذهبی 2. ارزش‌های سیاسی 3. ارزش‌های اجتماعی 4. ارزش‌های اقتصادی. همچنین میانگین شاخص‌های مؤلفه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی به ترتیب از بیشترین  به کمترین به این صورت بوده است: 1. گذران اوقات فراغت 2. مصرف 3. مدیریت بدن 4. خانواده 5. روابط. میزان تأثیر ارزش‌های جوانان بر سبک زندگی ایرانی اسلامی افراد، 45 درصد، ارزش‌های سیاسی به میزان 35 درصد و ارزش‌های اقتصادی 24 درصد تأثیر معنادار داشته است.
نتیجه­ گیری: به طور کلی می­توان اذعان داشت که شبکه­های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان با توجه به نقش میانجی ارزش‌ها موثر هستند.
متن کامل [PDF 700 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb