جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.113
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki A, Soleimanpouromran M, Afrassiabi R. Identifying the Psychological Components of Developing Value-Creating Managers in Secondary School. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8169-fa.html
ملکی اعظم، سلیمان پور عمران محبوبه، افراسیابی رویا. شناسایی مؤلفه‌های روانشناختی پرورش مدیران ارزش آفرین در دوره متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8169-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران ، m.pouromran@gmail.com
چکیده:   (401 مشاهده)
زمینه و هدف: در مدراس به ارزش آفرینی توجه چندانی نمی­شود و پژوهش­های خیلی محدودی به صورت پراکنده در این زمینه انجام شده است؛ لذا هدف مطالعه، شناسایی مؤلفه­های روانشناختی پرورش مدیران ارزش آفرین در دوره متوسطه بود.
روش کار: در انجام این پژوهش از طرح پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی استفاده شد. در بخش کیفی، به کمک مصاحبه­های نیمه ساختار یافته با  14 نفر از متخصصان و صاحبنظران، اعضای هیئت علمی در حوزه مدیریت و خبرگان در حوزه مدیران آموزش و پرورش، بر اساس نمونه­گیری هدفمند مصاحبه انجام و کدها و مولفه­های روانشناختی مؤثر بر پرورش مدیران ارزش آفرین احصاء گردید و پرسشنامه­ای محقق ساخته، طراحی و بین 321 نفر از  کلیه متخصصان و صاحبنظران، اعضای هیئت علمی در حوزه مدیریت و خبرگان در حوزه مدیران آموزش و پرورش به صورت تصادفی ساده توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش­های تحلیل عاملی و مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام گرفته است.
یافته ­ها: مقادیر بار عاملی و مقدار t برابر با 926/0 می­باشد که مثبت بودن رابطه نشان از همراستا بودن متغیرها است. بررسی شاخص ضریب پایایی ترکیبی 795/0 بدست آمد که نشان از پایداری درونی مناسب برای مدل اندازه گیری دارد. روایی همگرا مقدار 943/0 که نشان از روایی همگرای مناسب است. شاخص برازش، 369/0 می­باشد که قوی و مطلوب می­باشد.
نتیجه‌گیری: در یک بیان کلی می‌توان این‌گونه مطرح نمود که در بُعد روانشناختی، روحیه موفقیت خواهی و توفیق طلبی بالاترین اولویت و انعطاف­پذیری کمترین اولویت را داشته است و مؤلفه­های روانشناختی در پرورش مدیران ارزش آفرین اثرگذار هستند.
متن کامل [PDF 1148 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb