Research code: 5/556913
Ethics code: IR.KAUMS.REC.1401.020
Clinical trials code: IR.KAUMS.REC.1401.020
Chini F D, Tabrrai R, Mirzahosseini H. Modeling the Relationship between Religious Orientation and Attachment Styles with Psychological Hardiness with Regard to the Mediating Role of Identity Styles in Adolescents. RJMS 2025; 32 (1) :1-14
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8140-fa.html
چینی فرح دخت، تبرائی رامین، میرزاحسینی حسن. مدلیابی رابطه بین جهتگیری مذهبی و سبکهای دلبستگی با سرسختی روانشناختی با توجه به نقش میانجی سبکهای هویت در نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-14
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8140-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، Ramintabaraei@gmail.com
چکیده: (78 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل بسیاری در ارتقای سرسختی روانشناختی دانشآموزان نقش دارند. هدف این پژوهش، بررسی مدل میانجی سبکهای هویت در پیش بینی سرسختی روانشناختی براساس جهت گیری مذهبی و سبکهای دلبستگی در نوجوانان بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کاشان در سال تحصیلی140۲-۱۴0۱بودند، که500 نفربه روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات براساس پرسشنامههای سرسختی روانشناختی کوباسا (۱۹۷۹) مقیاس سبک هویت سبک هویت (ISI-6G) (۱۹۹۲) و پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت وراس (۱۹۶۷) و سبکهای دلبستگی کولینزورید (۱۹۹۰)،جمع آوری شد. دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل ۸.۸ و 26 SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، جهتگیری بیرونی به صورت منفی، و جهت گیریدرونی به صورت مثبت با سرسختی روانشناختی رابطه معناداری داشتند. سبک دلبستگی ایمن به صورت مثبت و اجتنابی و دوسوگرا به صورت منفی با سرسختی روانشناختی رابطه معنادار داشتند. جهتگیری مذهبی بیرونی به صورت منفی با سبک اطلاعاتی و به صورت مثبت با سبک هنجاری و سردرگم رابطه معنادار داشتند. جهت گیری مذهبی درونی به صورت مثبت با سبک هویتی اطلاعاتی و به صورت منفی با سبک هنجاری و سردرگم رابطه معنادار داشتند. سبک هویتی اطلاعاتی به صورت مثبت و سبک هویتی هنجاری و سردرگم به صورت منفی با سرسختی روانشناختی رابطه معنادار داشتند. جهتگیری درونی، به صورت مثبت و جهتگیری مذهبی بیرونی به صورت منفی با میانجیگری سبکهای هویت با سرسختی روانشناختی رابطه معنی دار داشتند. سبک دلبستگی ایمن به صورت مثبت و سبکهای اجتنابی و دوسوگرا به صورت منفی با میانجیگری سبکهای هویت با سرسختی روانشناختی رابطه معنادار داشت.
نتیجهگیری: براساس نتایج سرسختی روانشناختی را براساس جهت گیری مذهبی و سبکهای دلبستگی، با میانجیگری سبک هویت را میتوان پیش بینیکرد. دلبستگی ایمن با روشهای تربیتی صحیح میتواند در تربیت موثر واقع شود. همچنـین بـا آموزشهایی همچون: مهارتهای حـل مسـأله، برقـراری ارتبـاط مؤثر، مدیریت استرس و مهارتهـای زنـدگی، مـیتـوان سرسـختی روانشناختی را تقویـت کـرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی