جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.016
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki Somaehlu M, Ansari M, Salam Zadeh A. Presenting the Market Orientation Model of Health-Based Knowledge-Based Companies with the Method of Structural Equation Modeling. RJMS 2023; 30 (7) :1-14
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8111-fa.html
ملکی صومعه لو مصطفی، انصاری منوچهر، سلام زاده آیدین. ارائه مدل بازارگرایی شرکت‌های دانش بنیان سلامت محور با روش مدلیابی معادلات ساختاری. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-14

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8111-fa.html


دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، و مدعو پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران، تهران، ایران ، MANSARI@UT.AC.IR
چکیده:   (150 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی این تحقیق توسعه یک مدل بازارگرایی برای شرکت‌های دانش بنیان سلامت محور با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری می‌باشد.
روش­کار: این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. جهت جمع آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ای که سوالاتی در خصوص شاخص‌های بازارگرایی داخلی و خارجی در نظر گرفته شده بود، استفاده شد. این سوالات به منظور سنجش و اندازه گیری هر یک از شاخص‌ها طراحی شده بودند. سپس، داده‌ها با استفاده از نرم افزار AMOS، که یک نرم افزار مدلسازی معادلات ساختاری است، تحلیل شدند. بر اساس داده‌های جمع آوری شده و مدل نهایی تعریف شده، برازش مدل نهایی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
یافته­ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل نهایی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری، برازش خوبی داشته است. این نتایج نشان می‌دهد که مدل نهایی که برگرفته از دو گروه شاخص بازارگرایی داخلی و خارجی است، قابل قبول و سازگار با داده‌های جمع آوری شده است. نتایج نشان می‌دهد که هر دو گروه شاخص بازارگرایی داخلی و خارجی تأثیر قابل توجهی بر بازارگرایی شرکت‌های دانش بنیان سلامت دارند. این مدل بازارگرایی سلامت محور، به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا با تمرکز بر این دو گروه شاخص، عملکرد و رقابت‌پذیری خود را در بازارهای داخلی و بین‌ المللی بهبود بخشند. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق، شرکت‌های دانش بنیان سلامت می‌توانند استراتژی‌های بازاریابی مناسب را بر اساس این شاخص‌ها طراحی و اجرا کنند.
نتیجه‌گیری: با استفاده از این مدل بازارگرایی سلامت محور، شرکت‌های دانش بنیان سلامت می‌توانند قدرت نمایندگی و شناخت مناسبی در بازار داخلی داشته باشند. همچنین، با ارائه محصولات با کیفیت و قابلیت سازگاری با نیازهای مشتریان، می‌توانند رضایت مشتری را افزایش داده و در نتیجه رقابت‌پذیری خود را بهبود بخشند. همچنین، با توسعه استراتژی‌هایی مبتنی بر شاخص‌های بازارگرایی خارجی، شرکت‌های دانش بنیان سلامت می‌توانند به بازارهای بین‌المللی وارد شوند و رقابت با رقبا را تقویت کنند. با استفاده از فناوری پیشرفته و ارتباطات بین‌المللی، می‌توانند قدرت صادرات و رشد و توسعه را بهبود بخشیده و حضور قوی در بازارهای جهانی داشته باشند. بنا بر این نتایج، توجه به ارتقاء بازارگرایی داخلی و خارجی در استراتژی‌های شرکت‌های دانش بنیان سلامت ضروری است. با توجه به اهمیت این تحقیق و نتایج حاصله، می‌توان ادامه تحقیقات در این زمینه را پیشنهاد کرد تا روش‌ها و استراتژی‌های بهتری برای بازارگرایی شرکت‌های دانش بنیان سلامت محور توسعه یابد.
متن کامل [PDF 1520 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb