جلد 29، شماره 5 - ( 5-1401 )                   جلد 29 شماره 5 صفحات 217-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili N. The Effectiveness of Painting Therapy with an Emphasis on Color on the Level of Social Skills and the Level of Empathy in Primary School Children. RJMS 2022; 29 (5) :209-217
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8099-fa.html
اسماعیلی ندا. اثربخشی نقاشی درمانی با تأکید بر رنگ بر میزان مهارت‌های اجتماعی و میزان همدلی در کودکان دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (5) :209-217

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8099-fa.html


: استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران، ، neda.esmaeili2022@gmail.com
چکیده:   (260 مشاهده)
زمینه و هدف: درمان کودکان دشواری‌های خاص خودش را دارد، یکی از درمان‌هایی که برای بهبود همدلی و مهارت‌های اجتماعی کاربرد دارد هنر درمانی است؛ لذا هدف این مطالعه اثربخشی نقاشی درمانی با تأکید بر رنگ بر میزان مهارت‌های اجتماعی و میزان همدلی در کودکان دبستانی بود.
روش کار: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش انجام گرفت. جامعه مورد بررسی تمام دانش آموزان دبستانی شهرستان قائمشهر به تعداد 7869 دانش‌آموز دختر و 6970 دانش‌آموز پسر بود که از این تعداد 30 دانش‌آموز دارای مشکل در مهارت‌های ارتباطی و نیز همدلی بودند توسط معلمین و مسئولین مدارس شناسایی و به پژوهشگر معرفی شدند که از بین این تعداد 30 کودک انتخاب و در دو گروه کنترل (15) نفر و گروه آزمایش (15) جایگزین شدند. ابزار مطالعه شامل مقیاس همدلی اساسی: جولیف و فارینگتون (2006) و مهارت‌های ارتباطی کویین دام (2004) بود. برنامه مداخله نقاشی درمانی مبتنی بر پروتکل نقاشی درمانی سیلور (2010) در ده جلسه و ده هفته تنظیم شد. داده‌های به دست آمده توسط پرسشنامه‌ها توسط روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش نقاشی درمانی مبتنی بر رنگ تأثیر معناداری بر افزایش متغیر مهارت اجتماعی و همدلی در گروه آزمایش داشته است. همچنین با توجه به مجذور اتا می‌توان نتیجه گرفت میزان تاثیر آموزش نقاشی درمانی مبتنی بر رنگ تاثیر بر بعد مهارت اجتماعی کودکان، 45 درصد و همدلی کودکان برابر با 78/0 می‌باشد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان چنین نتیجه گرفت که نقاشی‌درمانی مبتنی بر رنگ روشی مؤثر و معنادار در بهبود مهارت‌های اجتماعی و تقویت همدلی در افراد، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، است. این روش از طریق ایجاد فضایی ایمن، خلاقانه و غیرقضاوت‌گر، امکان بیان غیرکلامی احساسات و ارتباط عمیق‌تر با دیگران را فراهم می‌کند.
متن کامل [PDF 654 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb